W tym roku szukamy pomysłów na nowe narzędzia online wpisujące się w nurt sharing economy. Rekrutacja potrwa do 15 listopada. Aplikuj już teraz i powalcz o udział w specjalistycznych warsztatach oraz zdobądź 50 000 PLN na realizację Twojego pomysłu!
Fundusz Sektora 3.0 to program wspierający tworzenie nowych narzędzi online dopasowanych do potrzeb organizacji non profit, który oferuje dwa rodzaje wsparcia dla pomysłodawców.
Pierwsze w postaci tzw. inkubacji, czyli profesjonalnego doradztwa, szkoleń i mentoringu ułatwiającego dopracowanie pomysłu i stworzenie spójnej koncepcji. W trakcie pięciu weekendowych zjazdów pomysłodawcy mogą skorzystać z pomocy ekspertów posiadających doświadczenie w tworzeniu i rozwoju produktów online.
Na drugim etapie wybrani pomysłodawcy mogą pozyskać finansowanie w wysokości do 50 000 PLN umożliwiające wdrożenie koncepcji w życie. O tym kto je uzyska zadecyduje Komisja, w skład której wejdą m. in. przedstawiciele Intela, Deloitte Digital oraz DELab Uniwersytetu Warszawskiego.
Jakich pomysłów szukamy?
W tym roku szukamy nowych narzędzi online mających na celu m. in. usprawnienie codziennej pracy i zwiększenie efektywności w trzecim sektorze. Szczególną rolę w tym zakresie mogą odegrać rozwiązania, które wpiszą się w nurt ekonomii współdzielenia. Ekonomia współdzielenia to zjawisko ekonomiczne, polegające na wspólnym korzystaniu z różnego rodzaju zasobów (m. in. sprzętu czy przestrzeni), poprzez udostępnienie ich innym, w momencie gdy nie są one wykorzystywane przez ich właścicieli.
„Sharing economy to nie tylko ekonomia dzielenia się z innymi ludźmi produktami, usługami czy własnością, to także styl życia, myślenia i wartościowania. Dobrobyt nie musi być definiowany posiadaniem rzeczy, ale również dostępem do nich” – mówi dr Natalia Juchniewicz z Uniwersytetu Warszawskiego.
Dobrym przykładem sharing economy (ekonomii współdzielenia) jest system rowerów miejskich. Z 4600 rowerów miejskich w Warszawie korzysta ponad 500 000 użytkowników. Dzięki tak przemyślanej koncepcji, może korzystać z nich więcej osób, jednocześnie nie ponosząc kosztu ich zakupu.
Jaki jest przebieg konkursu?
Po zakończeniu rekrutacji jeszcze w listopadzie rozpocznie się inkubacja. Na cyklicznych warsztatach organizowanych w weekendy i trwających do połowy stycznia uczestnicy dowiedzą się jak:
- wykonać badanie potrzeb odbiorców/klientów,
- stworzyć prototyp i makietę podstawowej wersji produktu,
- zbudować plan produkcji i budżetowania,
- opracować model utrzymania i rozwoju narzędzia,
- przygotować strategię marketingową.
Terminy spotkań warsztatowych to: 25 listopada, 2 grudnia, 9 grudnia, 16 grudnia i 13 stycznia. Finał odbędzie się 19 stycznia. Inkubacja odbędzie się w Warszawie na terenie Campusa Google. Nietuzinkowa przestrzeń startupowa na warszawskiej Pradze będzie stanowić inspirację dla potencjalnych beneficjentów Funduszu Sektora 3.0 oraz stworzy okazję do networkingu z już działającymi tam instytucjami. Inkubacja nie jest obowiązkowa, jednak zostanie nagrodzona dodatkowymi punktami podczas oceny przez Komisję Ekspertów.
Wybór projektów, które otrzymają dofinansowanie zostanie dokonany podczas Finału Funduszu Sektora 3.0 19 stycznia 2018 r. Odbędzie się w formie inwestorskiego pitchu. To upowszechniona forma przekonywania inwestorów w środowisku startupowym, która polega na konkretnym i obrazowo ilustrującym krótkim wystąpieniu, w trakcie którego uczestnik musi przekonać komisję, że to jego pomysł jest najlepszy.
Kto może zgłosić się do Fundusz Sektora 3.0?
Fundusz adresowany jest do wszystkich organizacji, które mają pomysł na nowe, innowacyjne narzędzie. Organizacje mogą aplikować samodzielnie lub w zespołach, w których uczestniczyć będą przedstawiciele firm czy niezależni specjaliści z branży technologicznej. W skład zespołu powinno wchodzić od 2 do 5 osób, przy czym przynajmniej jedna osoba (która jednocześnie będzie pełnić rolę koordynatora projektu) musi reprezentować organizację pozarządową.
Zgłoszenia do Funduszu można wysyłać za pośrednictwem specjalnego formularza znajdującego się na stronie sektor3-0.pl. Nabór wniosków ruszył 17 października i potrwa do 15 listopada do godziny 12:00 w południe. Następnie wnioski zostaną przeanalizowane przez komisję, która nagrodzi najlepsze projekty możliwością wzięcia udziału w procesie Inkubacji. Dodatkowe informacje można uzyskać poprzez kontakt z organizatorem, dostępny na stronie internetowej Funduszu.
Partnerzy i nagroda
Partnerami tegorocznego Funduszu są Intel, Google Campus Warsaw i Gerere. Dodatkowo zespoły projektowe otrzymają wsparcie merytoryczne ze strony społeczności Ladies that UX oraz Koduj dla Polski
Łączna pula nagród w konkursie to 100.000 PLN a maksymalna kwota dofinansowania jednego projektu to 50.000 PLN.
Fundusz jest realizowany w ramach programu Sektor 3.0, przedsięwzięcia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jego realizację powierzono specjalistom z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.