Youtube to obok Facebooka najsilniejsze źródło przekazu internetowego. Wyraźny odwrót od treści pisanych sprawia, że osiągnięcie satysfakcjonujących zasięgów może być dziecinnie proste. Podpowiadamy jak stworzyć kanał Youtube dla organizacji.
Praca z wykorzystaniem portalu Youtube wymaga posiadania konta w usługach Google. Jeśli nasza organizacja korzysta już z takich usług jak Gmail, Dysk Google, Google+ czy Analytics, nie ma potrzeby zakładania konta od nowa. Korzystając z jednego profilu Google bez problemu założymy nawet kilka kanałów Youtube. Dzięki temu nasza organizacja na jednym koncie może obsługiwać osobne kanały dla wszystkich prowadzonych działań.
Jeśli nie mamy konta Google, jego założenie jest niezwykle proste. Wystarczy odwiedzić adres: https://accounts.google.com/SignUp?hl=pl. Dostępny na stronie formularz wypełniamy zgodnie z prawdziwymi danymi. Podanie numeru telefonu i alternatywnego adresu e-mail nie jest obowiązkowe. Warto jednak skorzystać z tej opcji – informacje posłużą do ochrony naszego konta przed kradzieżą oraz pomogą jeśli zapomnimy hasła. Następnie zatwierdzamy regulamin prywatności użytkownika. W ten sposób stajemy się posiadaczem konta Google.
Rejestrujemy kanał na Youtube
Kolejnym krokiem po zalogowaniu się do konta Google będzie przejście na witrynę https://www.youtube.com/ i kliknięcie przycisku „Zaloguj się” widocznego w górnym, prawym rogu witryny. Logowanie powinno przebiec automatycznie bez konieczności podawania jakichkolwiek danych. Konto, które posiadamy w tej chwili pozwoli nam na komentowanie i oceniania filmów innych oraz tworzenie playlist. Naszym zadaniem jest więc przejście ze statusu widza do statusu twórcy nowych treści. Aby tego dokonać musimy odnaleźć w górnej części strony ikonę ze strzałką. Po nakierowaniu na niej kursora powinien wyświetlić się napis „prześlij”. Gdy ją klikniemy rozpoczniemy tworzenie naszego własnego kanału Youtube.
Portal automatycznie zasugeruje nam nazwę kanału. Zazwyczaj będzie się ona składać z imienia i nazwiska, które podaliśmy podczas rejestracji prywatnego konta w Google. Jeśli korzystamy z konta Google należącego do organizacji możliwe, że podczas rejestracji innych usług dokonaliśmy już zmian, dzięki czemu w edycji kanału możemy wpisać dowolną nazwę.
W większości wypadków korzystanie z imienia i nazwiska do firmowania kanału będzie mało praktyczne. Na dole wyświetlonego okienka znajduje się jednak przycisk „Użyj nazwy firmy lub innej”. Kiedy go klikniemy zostaniemy przeniesieni do kreatora marki w Google. Wpisujemy w nim nazwę przyszłego kanału Youtube i zatwierdzamy. Właściwie na tym etapie jesteśmy właścicielami pełnoprawnego konta twórcy Youtube i możemy zacząć przesyłać własne materiały. Zanim zaczniemy to robić warto jednak poświęcić kilka chwil na konfigurację.
Podstawowa konfiguracja kanału Youtube
Panel zarządzania kontem Youtube odnajdziemy w prawym, górnym rogu witryny Youtube. Musimy kliknąć okrągłą ikonkę z portretowym zarysem sylwetki, a następnie w wyświetlonym okienku wybrać przycisk „Studio Twórców”.
Wyświetlona strona to centrum prac nad naszym kanałem. Prezentuje ona informacje o ogólnej liczbie wyświetleń kanału, liczbie stałych widzów, komentarzach, dodanych filmach oraz statystykach. Początkowo panel będzie wyglądał dość skromnie.
Przed rozpoczęciem pracy powinniśmy w menu z lewej strony odnaleźć przycisk Kanał a następnie kategorię Domyślne ustawienia przesyłania. Otwarta strona pozwoli nam na zdefiniowanie niektórych opcji dotyczących przesyłanych przez nas później filmów. Wszystkie informacje możemy edytować podczas przesyłania filmu. Wypełnienie ich w tej zakładce może przyspieszyć późniejszą pracę. Zdefiniujemy tu między innymi kategorię tematyczną naszych filmików, język nagrań, możliwość komentowania oraz to czy film ma być ogólnodostępny czy dostępny wyłącznie dla określonych użytkowników.
Następnie powinniśmy zajrzeć do zakładki Zaawansowane. Pozwala ona na ustawienie najważniejszych informacji o naszym kanale. Możemy zmienić jego nazwę oraz nadać mu ikonę. Zdefiniujemy również kraj naszej działalności oraz odblokujemy lub zablokujemy możliwość wyświetlania reklam. Na sam koniec powinniśmy przejść do Menadżera Filmów – również dostępnego w lewym menu. Spośród rozwiniętych kategorii wybieramy Playlisty. Na górze wyświetlonej strony znajdziemy przycisk Nowa Playlista. Skorzystajmy z niego jeśli planujemy wrzucać dużo filmików i dzielić je na kategorie. Każda Playlista może być inną kategorią (np. nagrania z codziennej pracy, nagrania z wydarzeń, nagrania humorystyczne). Dzięki tworzeniu Playlist ułatwimy widzom przeglądanie filmów na naszym kanale. Właściwie na tym kończą się opcje dla początkujących użytkowników Youtube.
Wgrywamy pierwszy film
Filmy realizowane z myślą o Youtube możemy nagrywać w dowolny sposób. Mogą być to materiały rejestrowane telefonem komórkowym, aparatem, kamerą, a nawet oprogramowaniem do wykonywania zrzutów pulpitu komputera. Osoby chcące uzyskać wysokiej jakości materiały wideo zachęcamy do przeczytania naszego artykułu Aparat czy kamera – jak nagrywać dobre filmy dostępnego pod adresem: https://sektor3-0.pl/blog/aparat-czy-kamera-jak-nagrywac-dobre-filmy/.
Filmów nie musimy specjalnie przygotowywać do publikacji na kanale. System Youtube samodzielnie skonwertuje materiał, a także udostępni kilka podstawowych narzędzi do edycji. Kiedy więc posiadamy nagranie, które chcemy opublikować ponownie klikamy przycisk Prześlij, dostępny w górnej części strony Youtube. Klikamy na otwarte okno i z dysku naszego komputera wybieramy nagranie do przesłania. Już w kilka sekund po wybraniu pliku otworzy się okno pozwalające na wstępną edycję materiału.
W jego górnej części znajduje się natomiast pasek postępu przesyłania nagrania. Jeszcze w trakcie wgrywania możemy nadać filmikowi tytuł. Powinien on dokładnie oddawać treść materiału tak aby zainteresowane osoby łatwo odnalazły go wśród milionów innych nagrań. Okienko niżej umieszczamy opis, zawierający zarys treści filmu oraz wszelkie dodatkowe informacje takie jak: linki do powiązanych stron, informacje o autorach poszczególnych elementów filmów, datę nagrania itp. Ostatnie okienko służy do podania tagów. Są to rozdzielone przecinkami frazy kluczowe pomagające wyszukać nasz filmik. Najlepiej wpisać pierwsze skojarzenia jakie przychodzą nam do głowy. Tagi powinny się składać z 1-3 słów. Dobrze jeśli tagów jest ogółem około 10.
Poniżej pól tekstowych znajdziemy trzy przykładowe miniatury którymi będzie wyróżniony nasz filmik. Wybieramy tą, która jest naszym zdaniem najatrakcyjniejsza. Po prawej stronie możemy natomiast ustawić czy film ma być dostępny dla wszystkich, czy tylko dla wybranych osób obraz dodać go do wcześniej utworzonej Playlisty.
Warto również przejść do zakładki Ustawienia zaawansowane. Możemy tu zweryfikować i edytować dane o filmikach, które zdefiniowaliśmy w poprzednich akapitach poradnika. Kiedy skończymy definiować ustawienia możemy w reszcie kliknąć przycisk opublikuj. Youtube wyświetli link do naszego nagrania oraz przyciski umożliwiające jego szybką publikację w serwisach social-media.
Co dalej ?
Dodatkowe opcje naszego konta odnajdziemy w Studio Twórców pod zakładką w menu Kanał -> Stan i Funkcje. Wyświetlony panel wystawia włączone i wyłączone uprawnienia użytkownika. Przykładowo aktywacja możliwości transmitowania video na żywo oraz przesyłania filmów dłuższych niż 15 minut wymaga weryfikacji konta za pomocą SMS’a, przeprowadzanej pod adresem: www.youtube.com/verify/ . Aby zarabiać na nagraniach trzeba powiązać konto Youtube z profilem Google Adsense. Niezwykle istotna jest również funkcja tworzenia niestandardowego URL Youtube, czyli spersonalizowanego adresu naszego kanału. Przykładowo może być to adres youtube.com/u/nazwa_organizacji. Niestety aby go uzyskać musimy zadać sobie nieco trudu. Prawo do jego stosowania mają wyłącznie kanały, które mają przynajmniej 100 subskrybentów, istnieją od 30 dni oraz mają ustawione grafiki na kanale.
Życzymy powodzenia podczas tworzenia i dzielenia się nagraniami.