Logo Sektor 3.0
BLOG
Obsidian jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą - cover

Obsidian: jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą? Poradnik dla początkujących i zaawansowanych

Spis treści

Obsidian to program, który zmienił moją pracę z notatkami. Po latach zwykłego gromadzenia informacji, wreszcie zaczęłam zarządzać wiedzą w praktyce i wykorzystywać ją na bieżąco. Częściej przeglądam swoje notatki, łączę je ze sobą i wpadam na nowe pomysły. W jaki sposób za pomocą Obsidian możesz skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą? Zapraszam do lektury!

Artykuł jest kontynuacją serii o Personal Knowledge Management. Przeczytaj także:

🧠 Personal Knowledge Management, czyli jak stworzyć swój drugi, zapasowy mózg?
🛠 Najciekawsze narzędzia do zarządzania swoją wiedzą. Wybierz najlepszy dla Ciebie!
📚 To tylko 4 kroki! Jak zacząć skutecznie zarządzać swoją wiedzą?

Obsidian: co to takiego?

Obsidian to oprogramowanie stworzone z myślą o zarządzaniu wiedzą osobistą. Pozwala organizować notatki w sposób, który naśladuje działanie mózgu – zamiast układać je w hierarchiczną strukturę (np. foldery i kategorie), tworzy sieć, w której każda notatka może być powiązana z dowolną liczbą innych notatek. Powiązania takie tworzymy za pomocą mechanizmu tzw. dwustronnych linków – ilekroć poczujemy, że dana informacja przywołuje nam na myśl jakąś inną, wstawiamy link do niej, a potem możemy w intuicyjny sposób „surfować” po linkach, odkrywając nowe, ciekawe połączenia.

Obsidian jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą

Tak więc jeśli robisz notatki i chcesz nauczyć się, jak najlepiej wykorzystywać zgromadzone w nich informacje, Obsidian będzie dla ciebie dobrym rozwiązaniem!

Obsidian: jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą?

 

Aplikacja Obsidian na komputer i telefon

Obsidian dostępny jest w wersji desktopowej i mobilnej. Plan „Personal” jest bezpłatny (zawiera wszystkie kluczowe funkcje, ale bez synchronizacji pomiędzy urządzeniami – synchronizacja jest dostępna jako płatna usługa Sync).

Obsidian aplikacja na telefon

Tworzenie folderów i instalacja pluginów w Obsidian

Po uruchomieniu Obsidian poprosi o stworzenie tzw. vault – folderu, w którym będą znajdowały się twoje notatki. Jest to konieczne, ponieważ Obsidian, chcąc szanować prywatność użytkowników, nie przechowuje notatek w tzw. chmurze – notatki przechowywane są jako pliki tekstowe lokalnie na twoim komputerze, dzięki czemu masz nad nimi pełną kontrolę.

Kiedy stworzysz vault, możesz już w pełni korzystać z uroków Obsidian: np. napisać pierwszą notatkę, przygotować foldery, albo dodać pluginy, które ułatwią ci pracę.

Jak wygląda mój Obsidian?

Konfigurując Obsidiana, zależało mi na tym, żeby zapisywanie, organizowanie i przeglądanie notatek zajmowało mi jak najmniej czasu.

Stworzyłam cztery foldery:

Obsidian jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą - foldery

  • Codzienne – folder na codzienne, szybkie notatki.
  • Poczekalnia – folder na notatki do przejrzenia w wolnym czasie.
  • Wiedza – folder na tzw. wieczne notatki (permanent notes), czyli zapiski zawierające cenną dla mnie wiedzę. Ten folder to zaczerpnięta z metody Zettelkasten „szufladka”, w której przechowuję notatki oznaczone indeksami (tak jak karty w bibliotece). Indeksy pomagają mi nawigować pomiędzy notatkami dotyczącymi podobnego tematu (więcej o metodzie Zettelkasten pisałam w tym artykule).
  • Bibliografia – folder na notatki „bibliograficzne”, które robię w trakcie czytania artykułów/książek, czy słuchania podcastów.

Zainstalowałam przydatne pluginy, m.in.:

a z pomocą pluginu Templates przygotowałam szablony notatek: codzienną, bibliograficzną i wiedzową. I ustawiłam skróty klawiaturowe, m.in.:

  • otwórz nową notatkę: Ctrl+N,
  • wstaw szablon (Insert Template): Ctrl + t,
  • podziel okno Obsidian wertykalnie (Split Vertically): Ctrl + i
  • otwórz nową notatkę wiedzową (Create new Zettelkasten Note); Ctrl + Shift + z.

 

Obsidian: jak działa zarządzanie wiedzą w praktyce?

Zapisywanie notatek w Obsidian stało się już moim nawykiem: zawsze, kiedy coś czytam, oglądam czy czegoś słucham, mam pod ręką szablon do tworzenia notatki bibliograficznej, w której od razu spisuję ważne dla mnie wątki.

Taka notatka trafia następnie do folderu „Poczekalnia”. Kiedy mam chwilę wolnego czasu, wracam do niej i staram się z jej treści wyłuskać myśli, które chciałabym zachować na dłużej jako tzw. wieczne notatki (permanent notes).

Jakiś czas temu notatkę bibliograficzną stworzyłam w trakcie czytania newslettera Agi Naplochy z The Awwwesomes. Kiedy rozpoczęłam pracę nad jej treścią, podzieliłam ekran na pół (u mnie skrót: Ctrl + i), w oknie po prawej stronie otworzyłam nową notatkę wiedzową (u mnie skrót: Ctrl + Shift + z) i swoimi słowami opisałam myśli, które chce sobie zostawić na później:

Obsidian jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą - notatki

(Taka notatka nie musi zawierać sztywnej definicji danego zagadnienia, albo dokładnie tego, co autor/-ka miał/-a na myśli. Notatka powinna opisywać to, jak my rozumiemy dane zagadnienie, albo jak się ono wpisuje w kontekst, który mamy na myśl).

Z karierą poligamiczną wiąże się portfolio kariery, dlatego stworzyłam poświęconą mu notatkę, linkując ją z poprzednią:

Portfolio kariery skojarzyło mi się z narzędziami do dokumentowania doświadczenia związanego z rozwijaniem kompetencji miękkich. Idąc tym tropem mogłam stworzyć kolejną notatkę, zawierającą tę nową myśl. I tak dalej – ten proces wpadania na kolejne pomysły mógłby trwać jeszcze długo.

Ponadto, w notatce bibliograficznej pojawił się jeszcze link do artykułu Why You Should Build a ‘Career Portfolio’ (Not a ‘Carrer Path’) – zapisałam jako kolejną notatkę bibliograficzną ​​ do przeczytania na później. A ponieważ dotyczy on podobnego tematu, niewykluczone, że za jego pomocą będę mogła dodać do właśnie stworzonych notatek kolejne, tworząc sekwencję. Po zakończeniu pracy z notatką bibliograficzną zmieniam jej tag z #inProgress na #done i przenoszę ją do folderu „Bibliografia”. Notatki wiedzowe trafiają do folderu „Wiedza”.

W Obsidian mogę podejrzeć połączenia pomiędzy notatkami na grafie:

Obsidian jak skonfigurować swoje centrum zarządzania wiedzą - graf

Co jakiś czas ku inspiracji otwieram losową notatkę, korzystając pluginu Random note, albo przeglądam graf. Zaglądam także do notatek z folderu „Wiedza”. Jeśli wpadnę na jakąś nową myśl związaną z daną notatką (nazwijmy ją pierwotną notatką), dodaję podnotatkę –​​ tworzę nową notatkę indeksową i jako indeks ustawiam w niej indeks pierwotnej notatki rozszerzony o kolejny numer po myślniku, np. -1. Tworzy się wtedy sekwencja notatek.

Obsidian: moja opinia

Za co cenię Obsidiana? Notatki są przechowywane na dysku jako pliki tekstowe. Mogę mieć do nich zawsze dostęp, czy to z poziomu Obsidiana, czy jakiegokolwiek innego edytora tekstu. To dla mnie istotne, ponieważ kiedyś zdarzyło mi się korzystać z aplikacji, która w pewnym momencie przestała być wspierana i kiedy się zawiesiła straciłam wszystkie zapisane w niej notatki. Aplikacja używa języka znaczników markdown, w którym edycja tekstu jest prosta. Pozwala także tworzyć dwustronne linki pomiędzy notatkami i wyświetla mapę notatek w formie grafu. W moim Obsidianie nie ma hierarchicznej struktury. W folderze „Wiedza” nie mam podfolderów. Zamiast nich wykorzystuję spisy treści – notatki, w których zamieszczam linki do notatek z danego tematu. Warto wspomnieć, że Obsidian można łatwo personalizować za pomocą pluginów, tematów i rozszerzeń developerskich a w aplikacji nie ma reklam i uporczywych pop-upów.

Minusy? To przede wszystkim brak usługi bezpłatnej synchronizacji notatek pomiędzy aplikacją mobilną i desktopową (ale to dlatego, że Obsidian broni się przed koniecznością przechowywania naszych notatek – w założeniu mają być prywatne i lokalne). Aby skorzystać z synchronizacji można albo wykupić Obsidian Sync, albo skonfigurować połączenie za pomocą np. DropSync albo FolderSync.

Zarządzaj wiedzą z pomocą Obsidiana, nie twórz kolejnego „cmentarzyska notatek”

Obsidian to prosta w obsłudze aplikacja, dzięki której możesz łatwo stworzyć swój osobisty system zarządzania wiedzą. Dwustronne linki pomiędzy notatkami oraz możliwość wyświetlania losowej notatki mogą ci pomóc w łączeniu starej i nowej wiedzy i wpadaniu na nowe pomysły. To zwiększa szanse na to, że Obsidian nie będzie kolejnym „cmentarzyskiem zapomnianych notatek”, ale faktycznie przydatnym narzędziem, które będzie ci towarzyszyło każdego dnia.

W serii o zarządzaniu wiedzą, czyli Personal Knowledge Management (PKM) znajdziesz także:

🧠 Personal Knowledge Management, czyli jak stworzyć swój drugi, zapasowy mózg?
🛠 Najciekawsze narzędzia do zarządzania swoją wiedzą. Wybierz najlepszy dla Ciebie!
📚 To tylko 4 kroki! Jak zacząć skutecznie zarządzać swoją wiedzą?

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Śliwowski
Kamil Śliwowski
2 miesięcy temu

Marzena, dzięki bardzo za ten artykuł! Do Obsidiana podchodziłem już kilka razy i Twoje przykłady z pisaniem notatek wiedzowych (template, źródło osobno od notatki z wnioskami/myślami z niego, dwie notatki obok siebie) bardzo mi ułatwiły poprawienie mojego podejścia do notatek.

AUTOR WPISU
  • Komunikacja
  • Technologie
  • Komunikacja
  • Technologie
  • Tech for good
  • Technologie
  • Komunikacja
NEWSLETTER
Trwa rekrutacja do Funduszu Sektor 3.0
NEWSLETTER