Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Dlaczego warto budować markę osobistą i markę swojej organizacji społecznej na LinkedIn?

Dlaczego warto budować markę osobistą i markę swojej organizacji społecznej na LinkedIn?
LinkedIn to miejsce, w którym można nawiązać cenne kontakty z biznesem, opowiedzieć historię swojej organizacji pozarządowej, poszukiwać pracowników i pracowniczek, oraz budować ekspercką markę osobistą. W serwisie komunikuje się coraz więcej społeczniczek i społeczników. Sprawdź, jak i Ty możesz aktywnie korzystać z możliwości, jakie daje LinkedIn.
Spis treści

LinkedIn to miejsce, w którym można nawiązać cenne kontakty z biznesem, opowiedzieć historię swojej organizacji pozarządowej, poszukiwać pracowników i pracowniczek, oraz budować ekspercką markę osobistą. W serwisie komunikuje się coraz więcej społeczniczek i społeczników. Sprawdź, jak i Ty możesz aktywnie korzystać z możliwości, jakie daje LinkedIn.

Dołącz do naszego newslettera. Już wkrótce druga część artykułu, w której przedstawimy 10 osób ze świata organizacji społecznych, które warto obserwować na LinkedIn.

Jeśli miałabym wskazać niewystarczająco wykorzystane przez polskie organizacje społeczne narzędzie służące promocji, komunikacji czy fundraisingowi, to byłby to serwis LinkedIn. Używany dużo rzadziej niż Facebook czy Instagram, dla wielu organizacji mógłby stać się cennym źródłem kontaktów z firmami, fundacjami korporacyjnymi, a także pozycjonować liderów i liderki jako osoby mające wiedzę ekspercką o wielu tematach społecznych. Ten artykuł ma zachęcić Cię do rozpoczęcia lub zwiększenia swojej aktywności na LinkedInie z korzyścią i dla Ciebie i Twojej organizacji.

LinkedIn w Polsce i na świecie. Co mówią liczby?

49 spośród 810 milionów użytkowniczek i użytkowników LinkedIna co tydzień szuka tam pracy i nowych kontaktów służbowych, a ponad 122 miliony osób rocznie otrzymuje zaproszenie na rozmowę rekrutacyjna dzięki LI. Bill Gates jest najczęściej śledzonym profilem prywatnym, obserwuje go ponad 35 mln użytkowników, a profil firmy Google śledzi 25 milionów osób. Codziennie w serwisie ludzie publikują ponad 2 miliony postów. 

Ciekawe dane potwierdzające, że jest to dobre miejsce dla trzeciego sektora podaje sam LinkedIn – użytkownicy i użytkowniczki LinkedIna w porównaniu do pozostałych internautów_ek, są o 56% bardziej skłonni do wspierania organizacji non profit. Wg. Global NGO Technology Report 56% organizacji pozarządowych na całym świecie ma już profil na LinkedInie; 68% z nich publikuje rzadziej niż raz w tygodniu, 15% publikuje raz w tygodniu, 8% co drugi dzień, a zaledwie 6% przynajmniej raz dziennie.

W Polsce  z LinkedIna korzysta ponad 5 milionów osób. Najwięcej – 2,8 mln użytkowników – to osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia, 48,7% to kobiety, a 51,3% mężczyźni. 

Około 2000 fundacji i ok. 1000 stowarzyszeń stworzyło profil swoich organizacji w serwisie, jednak żaden nie jest obserwowany przez więcej niż 20 tysięcy osób.

Czym LinkedIn różni się od Facebooka czy Instagrama?

LinkedIn to oczywiście platforma służąca głównie celem rekrutacyjno-marketignowym, jednak dla organizacji społecznych może to być cenny kanał promowania swoich działań i pozyskiwania kontaktów z firmami. Dlatego warto dostosowywać zamieszczane treści do potrzeb biznesu pokazując np.

  • możliwości wolontariatu pracowniczego,
  • wspólnych projektów, akcji, kampanii,
  • czy też propozycję wspierania działań przez firmę.

Oczywiście cały czas ważne jest pokazywania i promowanie działań naszej organizacji, jednak każdy post warto przemyśleć pod kątem profilu osób, które korzystają z LinkedIn. 

Grafika czy infografika będzie cennym uzupełnieniem treści. Można też wykorzystywać format wideo. Sprawdzają się hasztagi, zwłaszcza że każda osoba może zasubskrybować te, które ją interesują. Istnieje możliwość pisania dłuższych artykułów z grafikami i interaktywnymi linkami oraz tworzenia prostych ankiet, w których użytkownicy i użytkowniczki serwisu mogą zagłosować. Możemy także, jako admin_ka strony organizacji stworzyć wydarzenie i zaprosić na nie nasze kontakty. 

Dobrze działa funkcja oznaczania osób mających swój profil w serwisie lub profili firmowych. W twórczy sposób wykorzystała to Fundacja K.I.D.S w swojej kampanii „Najmłodszy rekruter na świecie”.

Fundacja K.I.D.S. najmlodsza headhunterka - linkedin

Źródło: Fundacja K.I.D.S. Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali | Rusza akcja „Najmłodszy Headhunter na świecie”! Zobacz także film: Najmłodszy headhunter na świecie.

LinkedIn dla lidera i liderki NGO: korzyści

Dlaczego zaczynam od osoby, a nie organizacji? Bo LinkedIn podobnie jak Facebook premiuje treści pochodzące od osób prywatnych, a nie profili firmowych. Jest to więc szansa dla osób z naszego sektora, żeby budować własne nazwisko i skojarzenie z tematem społecznym, którym się zajmujemy.

LinkedIn pozwala łatwiej zrozumieć świat biznesu oraz poznać wiele wartościowych osób, które dzielą się tam swoją wiedzą. Nie zawsze trzeba zapraszać ich do grona znajomych, czasem wystarczy użyć funkcji Obserwuj. Dzięki temu udostępniane przez tę osobę treści będą widoczne w naszym feedzie. 

Warto wykorzystać fakt, że na LinkedInie jest nadal niedobór osób spoza biznesu (w ostatnim rankingu Linfluencers 2022 nie było takiej osoby w pierwszej 10-tce), dlatego też regularne postowanie i przybliżanie ważnego, społecznego tematu może sprawić, że zyskamy grono lojalnych czytelników i czytelniczek (w biznesie też pracują ludzie!) i w szybkim czasie zbudować pozycję ekspercką, przy okazji promując działania swojej organizacji.

Social Selling Index i newsletter na LinkedIn 

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie komunikujesz na LinkedIn,  sprawdź wartość swojego Social Selling Indexu (SSI), który określa potencjał sprzedażowy Twoich działań w serwisie, mierzy efekty aktywności i sprawdza, czy stosowana na portalu strategia jest dobra. SSI ocenia, czy Twój profil jest prawidłowo uzupełniony, jakie treści publikujesz, jaka jest jakość Twoich kontaktów oraz jak skutecznie budujesz relacje.

SSI to tylko narzędzie, nie należy więc przywiązywać się nadmiernie do swojej indeksowej liczby. Po 14 latach obecności i miesiącach intensywnej aktywności na LI u mnie jest to 74/100, ale wystarczy, że przestaję regularnie pisać i liczba ta spada.

Narzędziem, które w ciągu ostatniego roku zdobywa coraz większe uznanie na LinkedIn jest newsletter. Mogą go przygotowywać osoby, które przełączą się na tryb twórcy. Kiedy zdecydujemy się na taką formę komunikacji, nadajemy naszemu newsletterowi nazwę, np.

Dalej ustalamy, jak często będzie się ukazywać nasz newsletter (co tydzień, co dwa, co miesiąc). Warto dobrze przygotować pierwszy numer, gdyż po jego publikacji informacja i zaproszenie do subskrybcji zostanie automatycznie wysłane do wszystkich naszych kontaktów. Później każdy numer newslettera będzie ukazywać się w naszym feedzie i będzie też rozsyłany mailowo do osób, którego zasubskrybowały. Nie daje to, co prawda, takich korzyści jak posiadanie własnej bazy subskrybentów_ek tradycyjnego newslettera, jednak pozwala na docieranie z regularną komunikacją do grona naszych znajomych z tego portalu.

Newsletter Impact Investing Ashoka Polska LinkedIn

LinkedIn zapowiada, że format newslettera będzie wspierany i rozwijany oraz bardziej widoczny w profilach twórców i twórczyń, warto więc zainwestować trochę czasu i energii w dzielenie się wiedzą w takim formacie.   

Korzyści z obecności na LinkedIn dla organizacji społecznej

Dla organizacji społecznej obecność w serwisie LinkedIn może oznaczać początek budowania relacji z sektorem biznesowym, co może pomóc zarówno w pozyskiwaniu nowych członków, członkiń, wolontariuszy i wolontariuszek, a także darczyńców. To także szansa na dotarcie z przekazem o misji organizacji do zupełnie nowej grupy ludzi.

Dobrze prowadzony profil powinien tłumaczyć, jak ważny jest problem społeczny, którym zajmuje się nasza organizacja i w jaki sposób osoba lub firma może włączyć się w jego rozwiązywanie.

Mali Bracia Ubogich - LinkedIn

Pamiętajmy, że często osoby, które trafią na profil naszej organizacji, mogą nas nie znać i nie wiedzieć czym się zajmujemy. Dlatego warto komunikować także rzeczy, które mogą nam wydawać się oczywiste. Ważne jest również CTA (call to action), czyli informacja, w jaki sposób można pomóc, wesprzeć, zaangażować się w nasze działania.

Profil na LinkedIn dla NGO dobrze sprawdza się też w przypadku rekrutacji. Nie zapominajmy, że wiele osób używa go właśnie w czasie poszukiwania pracy. Jeśli więc Twoja organizacja szuka pracowników_czek, poprzez LinkedIn mamy dostęp do grupy profesjonalistów_ek, którzy być może chcieliby zmienić sektor biznesowy na społeczny. Można też korzystać z różnych form wsparcia, np. przekonując coacha do udostępnienia swoich usług w zamian za przekazanie darowizny naszej organizacji.

Polska Akcja Humanitarna i Lekarze Bez Granic na LinkedIn

Format ankiety pozwala zadać pytanie i zbierać głosy pod jedną z czterech możliwych odpowiedzi. Taki format często jest bardziej angażujący od zwykłego posta. To dobry sposób, by zaangażować, zaciekawić działaniami organizacji lub dowiedzieć się więcej o preferencjach odbiorców. 

Ankieta na LInkedIn - Unicef i Sektor 3.0

Zobacz ankietę na Linkedin

Wreszcie LinkedIn to najlepsze miejsce, żeby dziękować za współpracę firmom, które nas wspierają.

Bank Żywności w Warszawie i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę na LinkedIn

Wiele organizacji pozarządowych wykorzystuje na LinkedInie te same treści i grafiki, które zamieszcza na Facebooku. Zanim zaczniesz pisać kolejny post, warto zastanowić się:

  • czy będzie on zrozumiały i interesujący dla osób pracujących w biznesie, 
  • czy do czegoś zachęca, namawia, przekonuje –  ma CTA (call to action),
  • czy zawiera informacje, które ktoś chciałby zapisać na później albo udostępnić?

Należy pracować nad stylem komunikacji, który będzie zarówno charakterystyczny dla danej organizacji, jak i dopasowany do osób używających LinkedIna.

LinkedIn w komunikacji NGO. Kilka rad na początek

Chcesz zaprzyjaźnić się z LinkedInem? Pamiętaj:

  1. Zacznij – stwórz swój profil uzupełniając podstawowe dane, nie musi być od razu perfekcyjny, z czasem możesz dodawać kolejne informacje i linki.
  2. Testuj – sprawdź, w jakich formatach czujesz się najlepiej – mogą to być dłuższe artykuły, jeśli wolisz pisać, krótsze formy wideo, jeśli wolisz mówić, a może ładne infografiki, które powstały w Twojej organizacji? Eksperymentuj i sprawdzaj, co jest najskuteczniejsze.
  3. Obserwuj – patrz, w jaki sposób inne osoby z organizacji społecznych albo z Twojej ulubionej firmy wykorzystują LinkedIna, ucz się od najlepszych.
  4. Dziel się – pamiętaj, że masz unikalną wiedzę w obszarze społecznym i dzięki Tobie wiele osób z sektora biznesowego może dowiedzieć się np. dlaczego ważna jest obecność kobiet w życiu publicznym albo gdzie najlepiej szukać wartościowych treści edukacyjnych. LinkedIn to świetne miejsce do dzielenia się widzą.
  5. Angażuj – zaproś swoje kontakty do wspierania Twojej organizacji, do zorganizowania wolontariatu pracowniczego na Waszą rzecz lub do podzielenia się wiedzą z jakiegoś obszaru zarządzania, który jest u Was najsłabszy.
  6. Bądź cierpliwy_a – często na sukcesy trzeba będzie poczekać, a budowanie pozycji eksperckiej wymaga konsekwencji, strategii i pracy. Pamiętaj o korzyściach, które może to przynieść Tobie i Twojej organizacji.

Materiały dodatkowe nt. LinkedIn w działaniach społecznych

Jeśli znasz ciekawe profile osób lub organizacji, które dobrze komunikują się poprzez LinkedIn, podziel się nimi w komentarzu poniżej. Z przyjemnością zacznę je obserwować. Na koniec kilka przydatnych materiałów, które pomogą Ci rozpocząć swoją przygodę z LinkedIn.

Przeczytaj także

Marketing zaangażowany społecznie, czyli wszyscy wygrywaj
Partnerzy biznesowi dla NGO – jak ich szukać, żeby nie błądzić?
Prawdziwy bohater jest tylko jeden, czyli jak przygotować dobrą ofertę partnerską?
Biznes i 10 hashtagów, które niosą pomoc
Jak zbierać pieniądze na Facebooku – poradnik
10 stron internetowych polskich organizacji, z których warto uczyć się, jak angażować

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: