Narzędzie Analytics od Google to idealna odpowiedź na oczekiwania właścicieli stron Internetowych. Aplikacja dostępna online jest w stanie prowadzić szczegółowe statystyki wielu witryn, obejmujące nie tylko podstawowe informacje o popularności strony, ale również profilu o użytkowników czy generowanych przychodach z reklam. Przy okazji narzędzie jest całkowicie darmowe i wyjątkowo łatwe w implementacji.
Korzyści z możliwości prowadzenia zaawansowanych statystyki witryny wydają się być oczywiste. Pozwalają one na ocenę zasięgu witryny organizacji. Mogą również służyć jako wskaźnik stopnia realizacji założeń, wszelkiego rodzaju inicjatyw opartych o strony i aplikacje internetowe. Dane prezentowane przez Google Analytics są powszechnie uważane za wiarygodne, a raporty z nich mogą być przedkładane firmom, inwestorom czy podmiotom odpowiedzialnym za dotowanie projektów.
Analytics – jak zacząć?
Rozpoczęcie przygody z Google Analytics wymaga posiadania lub założenia konta w Google. Nie musi być to konto webmastera – wystarczy skrzynka mailowa w Gmail, profil na Youtube, a nawet konto bez przypisanych usług. Dołączając do użytkowników Analytics musimy jedynie podać adres naszej głównej strony internetowej.
Kolejny krok to weryfikacja czy podana strona naprawdę należy do nas. Wymaga ona wykorzystania, automatycznie wygenerowanego przez Google, indywidualnego kodu. Musi on zostać wklejony do pliku strony głównej w sekcji. Oczywiście nie wpływa on w jakikolwiek sposób na funkcjonowanie strony oraz nie jest na niej widoczny. Część systemów CMS, takich jak WordPress posiada dedykowane wtyczki pozwalające na wklejenie kodu bez zaglądania na serwer czy modyfikatora skórek. System rozpocznie zbieranie danych o witrynie w ciągu kilku godzin od wklejenia kodu.
Podstawowe statystyki
Wiele interesujących informacji odnajdziemy już na stronie głównej naszego panelu Analytics. Najważniejszym punktem jest w tym wypadku wykres prezentujący liczbę użytkowników, liczbę sesji, współczynnik odrzuceń oraz czas przebywania na stronie. Użytkownik ma możliwość sprecyzowania dowolnego spektrum czasowego prezentowanych danych – oczywiście obejmują one dane o witrynie wyłącznie od chwili wprowadzenia kodu. Główny panel zawiera również informacje o użytkownikach na stronie w czasie rzeczywistym, lokalizacji z jakiej pochodzą goście naszej witryny czy sposobie w jaki na nią dotarli. Dane obejmują również informacje o rozkładzie procentowym między ruchem przychodzącym z urządzeń mobilnych, a komputerów stacjonarnych.
Każda z prezentowanych sekcji może być dodatkowo rozwinięta. Jeśli interesuje nas ruch mobilny na naszej stronie, możemy zweryfikować nie tylko udział smartfonów i tabletów wśród odwiedzających, ale również dokładne modele urządzeń i zastosowane w nich przeglądarki. Innym przykładem jest dodatkowy panel prezentujący dane demograficzne użytkowników, obejmujące wiek, płeć i zainteresowania. To niezwykle cenne narzędzie do analizy profilu działalności oraz tworzenia raportów i zgłoszeń związanych z konkursami dotacyjnymi.
Analizie nie są poddawane wyłącznie informacje o liczbie użytkowników i ich typie. Dodatkowe zakładki panelu statystyk, udostępniają dane o sposobie pozyskiwania użytkowników, ich zachowaniu na stronie, a nawet zarobkach na reklamach Google (jeśli takowe zaimplementowaliśmy na witrynie). Dane dotyczące zachowania pokazują jak użytkownik przemieszcza się po stronie, na jakie problemy napotyka i w jaki sposób pozyskuje potrzebne mu informacje. Pozwalają one na opracowywanie przejrzystych witryn, przyjaznych początkującym internautom czy osobom starszym.
Natomiast informacje o pochodzeniu użytkowników, wyraźnie podpowiadają jakie źródła są dla nas kluczowe oraz gdzie powinniśmy popracować nad poprawą widoczności naszej strony. Podstawą w tym wypadku jest podział na ruch organiczny (Organic), bezpośredni (Direct) oraz z przekierowań (Referral). Organiczny jest związany z pracą wyszukiwarek – czyli generują go osoby docierające do nas z Google czy Bing. Ruch bezpośredni tworzą zazwyczaj stali użytkownicy oraz osoby, które znalazły adres witryny poza Internetem (na ulotce czy wizytówce). Zamiast wyszukiwać stronę wchodzą na nią bezpośrednio bo znają adres. Ostatnia grupa to ruch z przekierowań. Występuje on wtedy, kiedy odwiedzają nas osoby, które kliknęły link do naszej strony na innej witrynie lub w jakiegoś typu komunikatorze.
Dobrym sposobem na zapoznanie się z Google Analytics jest skorzystanie z konta demonstracyjnego, dostępnego dla wszystkich posiadających konto Google, bez konieczności posiadania własnej strony www. Jest ono dostępne pod adresem: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount
Warto wiedzieć
Google Analytics jest przyjazne amatorom i entuzjastom ciekawym wyników swojej pracy. Jednakże przede wszystkim stanowi potężne narzędzie skierowane do profesjonalistów. Jeśli planujemy przetwarzać dane oraz przekazywać je dalej, powinniśmy dobrze rozumieć dane prezentowane w statystykach.
Najważniejszą statystyką podczas rozmów z partnerami będzie zawsze ilość unikalnych użytkowników pojawiających się na witrynie w ciągu 30 dni. Nieco mniejsze znaczenie mają odsłony – czyli liczba wyświetleń strony. Jeden użytkownik może wielokrotnie odświeżyć stronę lub przemieszczać się po jej podstronach nawet bez wychodzenia z niej. Odsłony prezentują właśnie sumaryczną ilość wyświetleń i strony i jej podstron. Kolejnym parametrem są Sesje jest to liczba odwiedzin strony, jednak bez odświeżenia i przejść między stronami. Przykładowo jeden użytkownik może 3 razy w ciągu miesiąca wejść na naszą stronę, generując tym samym 3 sesje. Coraz większa waga jest przykładana również do czasu spędzanego na stronie przez użytkownika podczas pojedynczych odwiedzin. Czym dłuższy czas na stronie tym treści na niej prezentowane są bardziej angażujące. Informacji o wartości danych na naszej witrynie dostarcza również parametr Współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownik wszedł na naszą stronę, jednakże nie podjął na niej żadnych działań, a następnie ją zamkną odsłona jest naliczana jako odrzucona. Jeśli strona dobrze odpowiada na potrzeby osób ją odwiedzających, współczynnik odrzuceń powinien być na poziomie poniżej 50%.
Prezentując dane z Google nie warto przepisywać informacji do własnych prezentacji i tabel. Dużo większą wiarygodność zapewnia w tym wypadku funkcja eksportu statystyk. Kiedy otworzymy wykresy lub zestawienia z interesującym nas parametrem, na górze strony odnajdziemy przycisk Eksportuj. Pozwoli nam on na szybkie utworzenie pliku PDF ze zrzutem informacji o statystykach.
Korzystając z Google Analytics możemy tworzyć grupy naszych stron, a następnie przeglądać statystyki zbiorczo lub indywidualnie. Narzędzie jest również kompatybilne z systemami AdWords i AdSense pozwalając na analizę skuteczności naszych reklam na zewnątrz oraz sprzedawanych miejsc reklamowych w naszym serwisie. Konto Analytics odnajdziemy również w panelu twórców serwisu Youtube. Odnajdziemy tam nieco mniejszą liczbę danych, jednak opracowanych pod kątem weryfikacji popularności filmów. Usługa jest również dostępna dla twórców aplikacji mobilnych.