Jeszcze kilka lat temu serwis Pinterest w zawrotnym tempie zdobywał użytkowników na całym świecie, bijąc rekordy ich przyrostu. Wydawało się, że już niedługo znajdzie się w gronie największych graczy social media lub nawet zagrozi ich pozycji. Tak się jednak nie stało. Serwis chwali się obecnie 150 milionami aktywnych użytkowników, co w porównaniu z 1,5 miliarda osób korzystających z Facebooka wydaje się dość skromnym osiągnięciem. Ma za to wiernych fanów, ciekawą koncepcję, nowatorskie narzędzia i duży potencjał marketingowy. Z możliwości, jakie oferuje serwis, korzystają też organizacje pozarządowe.
Ideą serwisu jest inspirowanie ludzi, podpowiadanie im praktycznych pomysłów i kreatywnych rozwiązań. To świetne miejsce dla artystów i projektantów prezentujących swoją twórczość, sklepów, które za pomocą serwisu docierają do klienta (zakupy można robić bezpośrednio w aplikacji), a także hobbystów, majsterkowiczów czy pasjonatów rękodzieła. Przed laty mówiło się o Pintereście jako o serwisie dla kobiet, które kiedyś stanowiły około 90% użytkowników. Potem proporcje zaczęły się zmieniać, zwłaszcza odkąd serwis zagospodarowały firmy: różne marki modowe, kulinarne, turystyczne czy wnętrzarskie.
Jeśli chcemy korzystać z Pinteresta jako organizacja, zakładamy konto firmowe. Gdy już mamy konto, tworzymy tablice, na których będziemy przypinać nasze „piny”. Można to zrobić na kilka sposobów:
- poprzez dodanie pina (np. zdjęcia) z dysku komputera,
- poprzez przypięcie jakiegoś materiału graficznego lub multimedialnego (zdjęcia, infografiki, filmu) znalezionego w sieci,
- poprzez przypięcie na naszej tablicy pina udostępnionego przez innego użytkownika,korzystając z dodatku do przeglądarki „Pin it”, który umożliwia przypięcie materiału znajdującego się na danej stronie internetowej bezpośrednio z tej strony (i zachowanie jej adresu URL).
Z kolei, jeśli znajdziemy w Pintereście pin, który nam się podoba, możemy go:
- polubić,
- wysłać komuś mailem,
- przypiąć na własnej tablicy,
- dodać komentarz,
- dodać informację, że skorzystaliśmy z zaprezentowanego pomysłu (za pomocą przycisku „Tried it”), możemy też dodać opis sposobu, w jaki to zrobiliśmy i przypiąć zdjęcie.
Z Pinteresta można korzystać także na urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym iOS lub Android. Aplikacje są wyposażone w dodatkowe funkcjonalności niedostępne jeszcze w Polsce, np. możliwość sfotografowania jakiegoś obiektu za pomocą aparatu w aplikacji i znalezienie zdjęć tego obiektu (lub podobnych obiektów) na tablicach użytkowników Pinteresta, sklepów lub firm.
Wśród organizacji pozarządowych wykorzystujących serwis Pinterest w swoich działaniach jest na przykład Amnesty International, a w Polsce Fundacja WOŚP, czy Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.
Jak Pinterest może się przydać organizacji?
- do zbierania i porządkowania pożytecznych linków i materiałów graficznych, np. przed organizacją jakieś akcji czy kampanii,
- do prezentacji działań organizacji, np. filmów i materiałów wizualnych opowiadających o tym, co robi organizacja,
- do opowiadania historii – Pinterest to narzędzie do storytellingu operujące przede wszystkim materiałem wizualnym,
- do inspirowania odbiorców, podpowiadania im różnych rozwiązań i pomysłów, które zrealizowała czy przetestowała organizacja,
- do wywierania wpływu na odbiorców, przekonywania ich do angażowania się w ważne społeczne działania lub wspierania takich działań (np. poprzez publikację poruszających plakatów, komunikatów czy zdjęć),
- do prezentacji materiałów związanych tematycznie z działaniami organizacji, np. plakatów, inspirujących cytatów, zdjęć czy infografik,
- do budowania relacji z odbiorcami (zwłaszcza jeśli także są aktywnymi użytkownikami Pinteresta i udostępniają ciekawe zasoby),
- do przekierowywania ruchu na stronę organizacji (każdy pin może być jednocześnie linkiem do strony),
- do budowania wizerunku organizacji, np. zamieszczania zdjęć zespołu, siedziby czy innych zasobów organizacji,
- do prezentowania archiwalnych zdjęć dokumentujących działalność organizacji,
- do śledzenia zachowań użytkowników na koncie organizacji (poprzez analizę statystyk) i zbierania informacji o ich preferencjach.
Przykłady zastosowań Pinteresta w organizacjach zawiera prezentacja Fundacji WOŚP pt. „We’re on Pinterest”.
Pinterest może pomóc organizacji pozarządowej w promocji jej działań. Z serwisu korzysta spora grupa osób poszukujących pomysłów i inspiracji. Przeglądają one tablice w wolnym czasie dla przyjemności lub w poszukiwaniu praktycznych rozwiązań, ładnych zdjęć, rysunków, cytatów czy przykładów designu. Chcą też spełniać swoje marzenia. Mogą być wśród nich osoby, które dotychczas nie trafiły na stronę organizacji, nie wiedzą nic o jej działaniach, a mogłyby być nimi potencjalnie zainteresowane. Ponadto badania przeprowadzone w USA sugerują, że użytkownicy Pinteresta częściej niż np. użytkownicy Facebooka robią zakupy w Internecie i część z nich posiada wysokie dochody. Dotarcie do takich osób i nawiązanie z nimi dobrych relacji mogłoby pomóc organizacjom prowadzącym działalność charytatywną czy pozyskującym fundusze.