Czy organizacji potrzebny jest Pinterest?

Czy organizacji potrzebny jest Pinterest?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Jeszcze kilka lat temu serwis Pinterest w zawrotnym tempie zdobywał użytkowników na całym świecie, bijąc rekordy ich przyrostu. Wydawało się, że już niedługo znajdzie się w gronie największych graczy social media lub nawet zagrozi ich pozycji. Tak się jednak nie stało. Serwis chwali się obecnie 150 milionami aktywnych użytkowników, co w porównaniu z 1,5 miliarda osób korzystających z Facebooka wydaje się dość skromnym osiągnięciem. Ma za to wiernych fanów, ciekawą koncepcję, nowatorskie narzędzia i duży potencjał marketingowy. Z możliwości, jakie oferuje serwis, korzystają też organizacje pozarządowe.
Ideą serwisu jest inspirowanie ludzi, podpowiadanie im praktycznych pomysłów i kreatywnych rozwiązań. To świetne miejsce dla artystów i projektantów prezentujących swoją twórczość, sklepów, które za pomocą serwisu docierają do klienta (zakupy można robić bezpośrednio w aplikacji), a także hobbystów, majsterkowiczów czy pasjonatów rękodzieła. Przed laty mówiło się o Pintereście jako o serwisie dla kobiet, które kiedyś stanowiły około 90% użytkowników. Potem proporcje zaczęły się zmieniać, zwłaszcza odkąd serwis zagospodarowały firmy: różne marki modowe, kulinarne, turystyczne czy wnętrzarskie. Jeśli chcemy korzystać z Pinteresta jako organizacja, zakładamy konto firmowe. Gdy już mamy konto, tworzymy tablice, na których będziemy przypinać nasze „piny”. Można to zrobić na kilka sposobów:
  •  poprzez dodanie pina (np. zdjęcia) z dysku komputera,
  •  poprzez przypięcie jakiegoś materiału graficznego lub multimedialnego (zdjęcia, infografiki, filmu) znalezionego w sieci,
  • poprzez przypięcie na naszej tablicy pina udostępnionego przez innego użytkownika,korzystając z dodatku do przeglądarki „Pin it”, który umożliwia przypięcie materiału znajdującego się na danej stronie internetowej bezpośrednio z tej strony (i zachowanie jej adresu URL).
Z kolei, jeśli znajdziemy w Pintereście pin, który nam się podoba, możemy go:
  • polubić,
  • wysłać komuś mailem,
  • przypiąć na własnej tablicy,
  • dodać komentarz,
  • dodać informację, że skorzystaliśmy z zaprezentowanego pomysłu (za pomocą przycisku „Tried it”), możemy też dodać opis sposobu, w jaki to zrobiliśmy i przypiąć zdjęcie.
Z Pinteresta można korzystać także na urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym iOS lub Android. Aplikacje są wyposażone w dodatkowe funkcjonalności niedostępne jeszcze w Polsce, np. możliwość sfotografowania jakiegoś obiektu za pomocą aparatu w aplikacji i znalezienie zdjęć tego obiektu (lub podobnych obiektów) na tablicach użytkowników Pinteresta, sklepów lub firm. Wśród organizacji pozarządowych wykorzystujących serwis Pinterest w swoich działaniach jest na przykład Amnesty International, a w Polsce Fundacja WOŚP, czy Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.   Jak Pinterest może się przydać organizacji?
  • do zbierania i porządkowania pożytecznych linków i materiałów graficznych, np. przed organizacją jakieś akcji czy kampanii,
  • do prezentacji działań organizacji, np. filmów i materiałów wizualnych opowiadających o tym, co robi organizacja,
  • do opowiadania historii – Pinterest to narzędzie do storytellingu operujące przede wszystkim materiałem wizualnym,
  • do inspirowania odbiorców, podpowiadania im różnych rozwiązań i pomysłów, które zrealizowała czy przetestowała organizacja,
  • do wywierania wpływu na odbiorców, przekonywania ich do angażowania się w ważne społeczne działania lub wspierania takich działań (np. poprzez publikację poruszających plakatów, komunikatów czy zdjęć),
  • do prezentacji materiałów związanych tematycznie z działaniami organizacji, np. plakatów, inspirujących cytatów, zdjęć czy infografik,
  • do budowania relacji z odbiorcami (zwłaszcza jeśli także są aktywnymi użytkownikami Pinteresta i udostępniają ciekawe zasoby),
  • do przekierowywania ruchu na stronę organizacji (każdy pin może być jednocześnie linkiem do strony),
  • do budowania wizerunku organizacji, np. zamieszczania zdjęć zespołu, siedziby czy innych zasobów organizacji,
  • do prezentowania archiwalnych zdjęć dokumentujących działalność organizacji,
  • do śledzenia zachowań użytkowników na koncie organizacji (poprzez analizę statystyk) i zbierania informacji o ich preferencjach.
Przykłady zastosowań Pinteresta w organizacjach zawiera prezentacja Fundacji WOŚP pt. „We’re on Pinterest”. Pinterest może pomóc organizacji pozarządowej w promocji jej działań. Z serwisu korzysta spora grupa osób poszukujących pomysłów i inspiracji. Przeglądają one tablice w wolnym czasie dla przyjemności lub w poszukiwaniu praktycznych rozwiązań, ładnych zdjęć, rysunków, cytatów czy przykładów designu. Chcą też spełniać swoje marzenia. Mogą być wśród nich osoby, które dotychczas nie trafiły na stronę organizacji, nie wiedzą nic o jej działaniach, a mogłyby być nimi potencjalnie zainteresowane. Ponadto badania przeprowadzone w USA sugerują, że użytkownicy Pinteresta częściej niż np. użytkownicy Facebooka robią zakupy w Internecie i część z nich posiada wysokie dochody. Dotarcie do takich osób i nawiązanie z nimi dobrych relacji mogłoby pomóc organizacjom prowadzącym działalność charytatywną czy pozyskującym fundusze.
UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
NEWSLETTER
FRSI Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Sektor 3.0

Sektor 3.0 to przedsięwzięcie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jego realizację powierzono Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

×
NEWSLETTER