Komunikacja w mediach społecznościowych to nie tylko relacjonowanie wydarzeń i pokazywanie tego co aktualnie dzieje się w naszej organizacji, czy marce. To także tworzenie treści dedykowanych portalom społecznościowym, które mają na celu zbudowanie i zaangażowanie społeczności. Gdy to zrozumiemy, martwe okresy nie będą już dla nas zagrożeniem.
Na co zwracać uwagę, aby nasza komunikacja przebiegała płynnie, a wpisy nie były “szyte” na ostatnią chwilę? Kilka wskazówek znajdziecie poniżej.
Planuj
Twórz harmonogram wpisów. Planowanie to podstawowa zasada, która usprawnia komunikację. Dzięki takiemu działaniu jesteśmy w stanie wyłapać martwy okres i przygotować się do niego zawczasu.
Taki plan możesz rozpisać sobie w Trello, Excelu, na flipcharcie, czy w papierowym kalendarzu – tak, aby było to dla Ciebie wygodne i przejrzyste.
O tym, jak wykorzystać Trello w komunikacji więcej dowiesz się tutaj: https://sektor3-0.pl/blog/wykorzystac-trello-czyli-planowanie-pracy/
Nie musisz przygotowywać gotowych wpisów. Wystarczy, że zaplanujesz tematy wpisów oraz to, w jakim sposób dany wątek będziesz prezentować, aby przygotować odpowiednie materiały i treści.
Wyłapuj
Tworząc komunikację w sieci, trzeba być cały czas czujnym. Szukaj ciekawych tematów, które możesz zaprezentować w sieci. Czasami z jednej wiadomości, z jednego komentarza, z jednego uśmiechu – można zbudować dobrą historię.
W przypadku tworzenia komunikacji marki lub organizacji, należy pamiętać, że nie pracujesz sam na komunikację i angażowanie społeczności. Marka/organizacja to ludzie – warto uczulać ich na generowanie treści przydatnych w tworzeniu komunikacji w sieci. To proces, nieraz długi proces, ale zawsze opłacalny.
Najczęściej też, to właśnie pracownicy mają największy dostęp do sytuacji, które mogą wygenerować dobry content.
Zorganizuj dla nich miniszkolenie/spotkanie, podczas którego pokażesz statystyki, co “się klika” i dlaczego, oraz zwrócisz uwagę na to, jakiego typu treści będą Ci potrzebne.
Współpracuj
Wiele marek, twórców w sieci coraz chętniej łączy siły i współpracuje na różnych poziomach – tworząc wspólne projekty, organizując wydarzenia – zarówno te w realnym świecie, jak i wirtualnym – np. wykorzystując format LIVE.
Zrób listę firm, influencerów, twórców, organizacji związanych z Twoją działalnością lub, z którymi możesz nawiązać współpracę, a następnie skontaktuj się z nimi z propozycją wspólnych działań.
Twórz
Social media z jednej strony to treści “tu i teraz”, a z drugiej treści np. edukacyjne, zabawowe, czy informacyjne. To doskonała przestrzeń do generowania treści, które nie muszą być związane z konkretnym momentem.
Warto przygotować sobie kilka tego typu treści na zapas, na moment, w którym zapanuje susza contentowa.
Tutaj przykłady wpisów, które możesz opublikować niezależnie od terminu:
Pytanie do odbiorców – pamiętaj jedynie, aby było osadzone w Twojej tematyce:
Przekierowanie odbiorców na inne portale społecznościowe:
Uniwersalne grafiki:
Cytaty i przekierowanie do dłuższego artykułu:
Poniżej kilka pytań, które pomogą Ci przygotować listę postów na przyszłość.
- Czy zaprezentowałeś/aś już swój zespół? Czy może pojawił się ktoś nowy, kogo możesz pokazać?
- Czy jesteś w stanie stworzyć cykl, w którym pokażesz “smaczki” – Twoją markę od “kuchni”?
- Edukacja – jakie treści jesteś w stanie wygenerować? Bazując na swojej wiedzy oraz umiejętnościach Twojego zespołu.
- Jakie zabawowe treści sprawdzą się w przypadku Twojej grupy odbiorców?
- Jakiego typu treści sprawdziły się najlepiej jak do tej pory?
- Czy jesteś w stanie wygenerować nagrody dla Twoich odbiorców? Jeśli tak – zorganizuj dla nich zabawę!