Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Błędy komunikacyjne w Internecie – czego unikać?

quino-al-P05VBPvNr3s-unsplash-1[1]
Spis treści

To co w mediach społecznościowych piękne, ale i trudne, to fakt, że nie ma jednej złotej zasady, która zapewni Ci sukces. To ciągłe szukanie, testowanie, sprawdzanie, analizowanie i dostosowywanie treści. Jest jednak kilka elementów, które nigdy nie pomogą w komunikacji Twojej organizacji w sieci, więc czym prędzej warto je wyeliminować. Niektóre z nich znajdziesz poniżej.

1. Brak harmonogramu działań
Zasada, która mówi, że 5 minut planowania może zaoszczędzić Ci 1 godzinę pracy, nie wyklucza stwierdzenia „Social Media to tu i teraz”. Dzięki planowaniu komunikacji unikniemy chaosu, zapanujemy nad tematyką treści, wyeliminujemy „martwy okres” (więcej o tym pisałam tutaj), ale także przygotujemy się właściwie do nadchodzących wydarzeń.

2. Stosowanie projektowego języka
„Szanowni Państwo, informujemy, że nasz projekt został zaakceptowany,” czyli o tym, jak po dziesiątkach wypełnionych formularzy, wysłanych e-maili, faksów i raportów, przejść do luźnej komunikacji w mediach społecznościowych. To bardzo częsty problem w świecie NGO. Pamiętaj, że Internet rządzi się swoimi prawami. Tutaj możesz zażartować, puścić oczko, a nawet przejść z odbiorcą „na Ty” – bez pytania.

3. Brak zrozumienia mediów społecznościowych 
„Kazali mi, to robię” – to widać, słychać i czuć. Kolejne, bardzo popularne zjawisko. Wiele osób, tworzących komunikację w sieci robi to, bo: szef kazał, w firmie nie ma budżetu na promocję, bo „to przecież Facebook, każdy to może robić.” Może. Ale z angażowaniem i prowadzeniem skutecznej komunikacji już tak łatwo nie będzie.

To zjawisko do złudzenia przypomina mi sytuację, w której kosmetolożki specjalizujące się w funkcjonowaniu skóry, zmuszane są w gabinetach do wykonywania makijaży, „bo to przecież też upiększanie”. Owszem, ale jedno wiąże się z merytoryczną wiedzą, drugie z poczuciem estetyki i zdolnościami manualnymi – w gruncie rzeczy dwa zupełnie inne tematy. Jeśli to możliwe, zadbaj, by osoby odpowiedzialne za komunikację w sieci, czuły się ze swoimi zadaniami dobrze i wykonywały je z przekonaniem. To z pewnością zaprocentuje.

4. Plakatowanie mediów społecznościowych
Gdzie powinny trafić plakaty? Na słupy ogłoszeniowe. Gdzie ulotki? Do ręki. Czy mogą lądować w mediach społecznościowych? Mogą, ale po co? Pamiętajmy, że żyjemy w czasach mobile. Większość plakatów i ulotek wyświetlonych na małym ekranie staje się zupełnie nieczytelna. Szykując materiały promocyjne zadbaj więc o treści dedykowane komunikacji w sieci – więcej obrazu, mniej tekstu.

5. Stosowanie hashtagów zamiast opisów
Angażujący i kompletny post na Instagramie składa się ze zdjęcia i opisu. Hashtagi stanowią narzędzie, dzięki któremu poszerzamy zasięg wpisu. Są więc bardzo ważne, ale nie powinny stanowić samodzielnie opisu – dajmy odbiorcy coś do czytania.

6. Brak systematyczności
To błąd, który sprawia, że nasz profil traci zarówno w oczach użytkowników, jak i algorytmów. Jeśli komunikować będziemy w kratkę, oberwiemy po zasięgach. Unikajmy takich sytuacji.

7. Parcie na lajki
Całe szczęście dobrnęliśmy do czasów, gdy w mediach społecznościowych od lajków ważniejsze jest zaangażowanie społeczności. Z czym się to wiąże dla Ciebie i Twojej organizacji?

  • Nie kupuj lajków – to nie ma sensu.
  • Dostarczaj swojej społeczności treści – ale co najważniejsze – prowadź z nią dialog.
  • Nie liczy się tylko obraz. To co masz do powiedzenia, jest niesamowicie istotne.
  • Pamiętaj o wartościach, które przekazujesz.
  • Twórz jakościowe treści.

8. Nadużywanie Canvy
Zatoczyliśmy w mediach społecznościowych wizualne koło. Początkowo dobrej jakości zdjęcia i grafiki były luksusem. Obecnie, w czasach smartfonów, Canvy oraz bezpłatnych, dobrych jakościowo zdjęć, społeczność żądna jest prawdy i naturalności.

WAŻNE: Ten punkt nie ma zachęcać do publikowania brzydkich i kiepskich jakościowo treści. Ten punkt ma zachęcać do tego, aby tworzyć treści z serducha, od zaplecza, z twarzami związanymi z marką, na których widać emocje, które opowiadają historię. A Canvę zostawmy sobie na specjalne okazje, jak np. cover photo strony na Facebooku, cover photo wydarzenia, czy posty wymagające bardziej zaawansowanej grafiki.

9. Zafiksowanie na sprzedaż
Sprzedaż jest ważna. Wszyscy coś sprzedajemy, każdego dnia. Czasem są to przedmioty, czasem usługi, a czasem wartości naszej marki, które chcemy wysyłać w świat. Jednak nie powinniśmy się na tej sprzedaży fiksować. Gdy piszemy od serca, gdy dzielimy się wiedzą i doświadczeniem, gdy pokazujemy to, co nas fascynuje, wtedy sprzedajemy najskuteczniej.

Wiesz już czego wystrzegać się komunikując w sieci. Pamiętaj również o tym, że jednym z ważnych zadań w pracy eksperta Social Media, jest obserwowanie aktualnych trendów, zachowań i działań innych marek. Dobre praktyki możesz napotkać na każdym kroku. Analizuj je, wyłapuj ciekawe mechanizmy, karm swoje oczy dobrymi projektami, a twoja komunikacja będzie stawać się coraz lepsza z każdym dniem.

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Newsletter
Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: