Czasami potrzeby pomocy nie zaspokaja wykonanie zwykłego przelewu. Ludzie chcą zrobić coś więcej i pomagać bardziej. Jak przygotować aukcję charytatywną, zachęcić ich do licytowania i umożliwić wystawianie własnych przedmiotów na rzecz Twojej organizacji? Tym zajmiemy się dziś wsparci głosami i dobrymi przykładami polskich organizacji społecznych.
Fundraising w organizacji pozarządowej (NGO). Grant, zbiórka i… aukcja charytatywna
Skuteczne zbieranie pieniędzy na działania organizacji społecznej to trudne zadanie, które spędza sen z powiek prawie 70 procentom polskich NGO-sów. Powszechnie wykorzystywane przez organizacje granty to nie jedyna opcja pozyskiwania środków. Fundacje i stowarzyszenia mogą, i powinny, rozwijać swój fundraising w oparciu o różnorodne narzędzia.
Ostatnie lata pandemii skłoniły wielu konsumentów do kupowania w sieci, podobnie stało się z darczynkami i darczyńcami, którzy coraz chętniej i częściej wspierają organizacje pozarządowe przez Internet. Obok podstawowych narzędzi, takich jak strona internetowa, czy e-mail marketing, nieustannie dużą popularnością cieszą się w naszym kraju wszelkiego rodzaju zbiórki, crowdfunding i aukcje charytatywne. Jak zorganizować licytację na rzecz swojej organizacji w sieci? Jak zaprosić do licytowania i wystawiania przedmiotów swoją społeczność? Odpowiadamy!
Jak przeprowadzić aukcję charytatywną? Przewodnik krok po kroku
Organizacja aukcji charytatywnej to trudne i złożone zadanie. Każda NGO, która chce przeprowadzić efektywną licytację, powinna dobrze się do tego przygotować. Trzeba zastanowić się, jak zaprojektować wydarzenie skrojone dla społeczności, zakorzenione w konkretnym celu i kontekście. Bardzo ważny będzie:
- wybór celu akcji,
- określenie odbiorców,
- pozyskanie przedmiotów,
- koncepcja i harmonogram komunikacji,
- i narzędzia, które obsłużą osoby licytujące.
Rozłóżmy cały proces na czynniki pierwsze i zastanówmy się, na co warto zwrócić uwagę.
Wybierz cel – aukcja charytatywna dla Ukrainy, zwierząt, a może aukcja dzieł sztuki?
Zarówno organizacja, jak i każdy uczestnik i uczestniczka aukcji charytatywnej, musi wiedzieć, jaki jest cel działania. Co chcemy razem osiągnąć? Na co przeznaczymy zebrane pieniądze i jaka kwota pozwoli nam zrealizować misję? Im bardziej sprecyzowany cel, tym większa szansa na powodzenie akcji i łatwość w jej promowaniu.
Przykładem charytatywnej aukcji o ściśle określonym celu była licytacja unikalnych znaczków, której dochód został przeznaczony na zakup ambulansu dla szpitala we wschodniej Ukrainie. Aukcję zorganizowało u początku rosyjskiej agresji na Ukrainę Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM) we współpracy z dziennikarzami Ukrayina.pl oraz redakcją portalu Gazeta.pl.
Pięć wyjątkowych znaczków pocztowych wydała ukraińska poczta, by uczcić obrońców ukraińskiej Wyspy Węży. Swoje autografy złożyli na nich mer Kijowa i sławny bokser Witalij Kliczko, premier Ukrainy Denys Szmyhal, szef ukraińskiej dyplomacji Dmytro Kułeba, doradca ukraińskiego prezydenta Mychajło Podolak oraz autor słynnych słów skierowanych do rosyjskiego okrętu wojennego, obrońca Wyspy Węży – Roman Hrybow.
Aukcja została zorganizowana na portalu Allegro Charytatywni a łączna kwota przekazana przez osoby licytujące wyniosła 122 tys. złotych. A tak wyglądało oficjalne przekazanie karetki.
Określ odbiorców licytacji – Wasza społeczność a może ktoś więcej?
Aukcja charytatywna to sprzedaż przedmiotów, które stanowią dla odbiorców i odbiorczyń wartość. Wartość może być nominalna, ale i całkiem symboliczna, związana np. z osobą, która dany przedmiot na licytację przekazuje. Wyobraźmy sobie czytelniczkę, która kupuje pióro swojej ulubionej autorki, fana koszykówki, który wygrywa na licytacji koszulkę sportowego idola, czy mamę, która przebija propozycje innych rodziców, by wrócić do domu z obrazem swojej córki.
Określając precyzyjnie odbiorców aukcji charytatywnej, będziesz w stanie łatwo przewidzieć, jakie przedmioty mogą ich rzeczywiście zainteresować. To dobre dopasowanie będzie w dużej mierze stanowiło o sukcesie Twoje charytatywnej akcji.
Na takie dobre dopasowanie odbiorców i przedmiotów aukcji stawia już od lat Fundacja Mam Marzenie, podczas swojej corocznej akcji Kolacja Marzeń. W momencie, gdy publikujemy ten artykuł, Fundacja prowadzi właśnie dziewiątą edycję akcji, w której sprzedaje kolacje z gwiazdami ich fankom i fanom, łącząc odbiorców precyzyjnie, ale i znacznie szerzej, niż można sobie to wyobrazić.
Myślę, że sukcesem naszej akcji jest to, że spełniają się tu marzenia na wielu płaszczyznach. To podarek w postaci czasu, który nic nie kosztuje. Fundacja Mam Marzenie spełnia marzenia chorych. Wielu ludzi marzy o tym, aby poznać swoich idoli czy też osoby, które zza szklanego ekranu im imponują – i to dzięki nam mają taką możliwość. Wielu właścicieli i właścicielek restauracji marzy o tym, aby ugościć u siebie osoby znane – te marzenia też tu są realizowane. Nie ma nic fajniejszego dla fotografa czy fotografki, niż zrobienie sesji osobie znanej – też spełniamy te marzenia. Angażując w aukcje tak wiele stron, zapewniamy sobie bardzo dużo obszarów reklam, dzięki czemu o licytacjach jest głośno
– opowiada Marcin Czerwiński, wolontariusz Fundacji Mam Marzenie, pomysłodawca akcji.
W ciągu ośmiu lat w ramach aukcji Kolacja Marzeń odbyło się 256 spotkań z gwiazdami a suma zebranych środków na spełnianie marzeń najmłodszych to 754 988,16 zł i wciąż rośnie.
Wybierz i pozyskaj przedmioty na aukcję – dobre pomysły w cenie
Pisaliśmy o wyborze odbiorców aukcji i tym, jak wpływa on na wskazanie odpowiednich przedmiotów. Zastanów się więc nad fantami, które poza dopasowaniem do odbiorców:
- łączą się z celem aukcji
- dobrze wpisują się w kontekst, czas, czy aktualną sytuację, są wartościowe dla Waszej społeczności
- stanowią materialną wartość,
- są wyjątkowym doświadczeniem,
- symbolicznie nawiązują do misji organizacji lub znanych, cenionych osób,
- pochodzą od członków i członkiń społeczności,
- mają w sobie coś naprawdę wyjątkowego.
Następnie spróbuj opowiedzieć o nich w sposób jak najbardziej atrakcyjny. Zrób dokładny opis, wykonaj zdjęcia, nagraj wideo, zdobądź dedykację i autograf.
Jeśli potrzebujesz inspiracji, zobacz przedmioty, które sprzedaje w internetowych aukcjach Fundacja Viva. Są wśród nich skarpetki, naturalne dezodoranty, koszulki, torby, kubki i książki.
Zobacz też koniecznie maskotki – pluszowe psiaki na wózeczku – nawiązujące do zwierząt z niepełnosprawnościami, którymi opiekuje się Fundacja dla Szczeniąt Judyta. To proste i efektywne pomysły, które może wykorzystać Twoja organizacja.
Całe mnóstwo ciekawych patentów na licytacje charytatywne i „przedmioty”, które można wystawić na aukcje, znajdziesz także co roku na Allegro w ramach Finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Partyjka „Chińczyka” z zarządem powiatu kluczborskiego, kolacja z HRejterami, żart od Szymona Majewskiego, Nogi od Pan Tu Nie Stał, czy najlepsze pierogi w gminie Skwierzyna to tylko kilka z nieszablonowych aukcji Allegro dla WOŚP z ubiegłorocznego, 30. Finału. A co do wylicytowania w tym roku?
Zaplanuj komunikację licytacji i buduj zaangażowanie
Skoro wiesz już, jaki jest cel aukcji i znasz potencjalnych odbiorców, zastanów się, gdzie i jak najlepiej do nich dotrzeć, aby promować aukcję. W jakich wydarzeniach uczestniczyli w przeszłości? W jaki sposób i w jakich kanałach promowałeś te wydarzenia, z jakich kanałów najczęściej korzystają odbiorcy i odbiorczynie w kontaktach z Twoją organizacją? Pamiętaj, że nie musicie być obecni „wszędzie”, aby skutecznie wypromować charytatywną licytację. Zbytnie rozproszenie może w rzeczywistości osłabić przekaz i wyczerpać Wasze siły nie przynosząc zamierzanych efektów.
Na co zatem zwrócić uwagę podczas planowania komunikacji, podsumujmy:
- czas trwania,
- kanały komunikacji i dotarcia do odbiorców,
- harmonogram działań i publikacji,
- charakter i szczegóły współpracy z partnerami akcji,
- potencjalne ryzyka i strategie zarządzania nimi.
Każdy pomysł powinien być przemyślany kilkukrotnie. Każda aukcja niesie ze sobą wiele wyzwań, za którymi kryją się zarówno te dobre, jak i złe strony. Warto je wypisać, aby być przygotowanym na każdą ewentualność. Ponadto każda aukcja powinna być rozpisana i przygotowana z dużym wyprzedzeniem, aby każdy punkt realizacji miał prawo zakończyć się sukcesem.
– opowiada Marcin Czerwiński z Fundacji Mam Marzenie i podrzuca ważną wskazówkę związaną z wyciąganiem wniosków:
Zauważyliśmy, że są ludzie, którzy licytują kilka kolacji jednocześnie. W ostatnich minutach aukcji bardzo trudno było im brać w nich udział równolegle. Dlatego po kilku edycjach wprowadziliśmy dwie tury akcji, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom.
W tym miejscu warto poświęcić też kilka słów potencjalnym partnerom akcji, którzy pomagają dotrzeć z informacją o niej znacznie szerzej. Zwraca na to uwagę Marcin Czerwiński: „Największą rolę odgrywają gwiazdy i ich kanały. Sociale gwiazd sprawiają, że akcja bardzo szeroko się roznosi. Dziś gwiazdy się nawzajem podglądają i inspirują do mówienia o pomaganiu ”. Podkreśla to też Michalina Chachuła z PCPM:
Połączenie biznesu, mediów i organizacji społecznej bardzo dużo nam daje. Dzięki temu możemy wyjść poza bańkę i zyskać kontakt z nowymi osobami, które chcą być częścią organizacji i wesprzeć jej misję.
A na koniec najważniejszy element dobrej komunikacji – nie zapomnij o prawdziwym zaangażowaniu się w aukcję.
Kluczową rzeczą jest zaangażowanie osób, które tę zbiórkę organizują. Konieczna jest dobra promocja, rozgłos. Fajnie, jeśli zbiórce towarzyszy pełna pozytywnej energii atmosfera. Przydatne w rozpowszechnianiu informacji o zbiórce są media społecznościowe, wewnętrzna komunikacja w firmie lub w szkole. O powodzeniu zbiórki zawsze decyduje zaangażowanie osób, które ją zainicjowały.
– puentuje Alicja Ryś z Polskiej Akcji Humanitarnej.
Wybierz narzędzia, które pomogą Ci przeprowadzić aukcję
Narzędzia są bardzo istotne. Bez nich nawet najlepszy apel i perfekcyjnie zaplanowana aukcja charytatywna nie może się ziścić. Dzisiejsi darczyńcy i darczynki znacznie chętniej wykonają darowiznę, jeśli działanie nie przysporzy im zbędnego trudu. Powinno być sprawnie, szybko i pewnie. Powinniśmy szukać rozwiązań, które pozwalają skrócić i uprzyjemnić drogę do pomagania.
W tym artykule skupiliśmy się na aukcjach internetowych. Oto kilka ich kluczowych zalet i różnic w stosunku do tych w wersji offline:
- Planowanie i organizowanie aukcji w sieci jest często znacznie tańsze niż tradycyjnych spotkań offline.
- Licytacje internetowe pozwalają dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców i odbiorczyń oraz przyjmować oferty kupna z dowolnego miejsca na ziemi.
- Aukcje charytatywne w Internecie są elastyczne pod względem skali i ram czasowych. Można do nich w łatwy sposób dołączyć dodatkowe wirtualne działania, by jeszcze lepiej angażować darczyńców i darczynki.
Jak się okazuje, coraz większą rolę podczas transakcji w sieci odgrywają właśnie narzędzia. Ponad połowa kupujących (58 proc.), którzy dokonali zakupu przez Internet w mijającym roku, zawsze zwraca uwagę na to, jaka firma jest operatorem ich płatności. 78 procent kupujących online przyznaje dodatkowo, że robiąc zakupy czuje się bezpieczniej, gdy rozpoznaje podmiot, który przetwarza płatności w sklepie internetowym (badanie PayU). Jeśli więc planujesz aukcję w sieci, warto szczególną uwagę przywiązać właśnie do tego technologicznego aspektu.
Wśród przykładów wspomnianych w tym artykule nie bez powodu często pojawiała się wzmianka o serwisie Allegro. To miejsce w sieci, które od wielu lat służy Polkom i Polakom do sprzedaży (13,8 mln aktywnych kupujących, ponad 135 tys. sprzedawców i ponad 22 mln wizyt miesięcznie), ale też, dzięki Allegro Charytatywni, umożliwia organizacjom non profit prowadzenie zbiórek i pozyskiwanie środków z aukcji internetowych na ważne cele społeczne. W dalszej części tego poradnika skupimy się na serwisie Allegro i pokażemy, jak włączyć do go palety narzędzi fundraisingowych organizacji.
Aukcja charytatywna w Internecie – Allegro Charytatywni
Allegro Charytatywni działa pod adresem www.charytatywni.allegro.pl od 2014 roku. Platforma umożliwia wystawianie aukcji charytatywnych i pozyskiwanie pieniędzy na działania społeczne. Za korzystanie z platformy Allegro nie pobiera żadnych opłat ani prowizji, a całkowity dochód ze wszystkich ofert charytatywnych przekazywany jest na konto organizacji prowadzącej zbiórkę.
Osoby chcące wesprzeć daną inicjatywę mogą zarówno wystawiać własne przedmioty na wybrany cel zbiórki, jak i licytować oraz kupować wyjątkowe rzeczy na aukcjach charytatywnych organizowanych przez NGO. W sumie, od początku istnienia platformy skorzystało z niej ponad 1,7 tys. organizacji, a łączna kwota, jaką udało się zebrać na cele charytatywne to aktualnie ponad 165 mln zł.
Pisząc o Allegro Charytatywni warto wspomnieć o kategorii Wyjątkowe Chwile w dziale „Kultura i rozrywka”. Znajdziesz w niej niematerialne i niepowtarzalne oferty przeznaczone na cele charytatywne. Chcąc je uporządkować, można wyróżnić trzy grupy:
- przedmioty z wyjątkową historią -stworzone na specjalną okazję, spersonalizowane, czy z autografem
- wyjątkowe doświadczenia np. spotkania ze znanymi osobami, warsztaty, vouchery itp.
- i cegiełki charytatywne.
Jak wystawić pierwszą aukcję charytatywną na Allegro Charytatywni?
Zanim zorganizujesz pierwszą aukcję swojej organizacji, konieczna jest rejestracja konta na Allegro i weryfikacja Twojej organizacji. Następnie należy założyć cel zbiórki. Od tego momentu Twoja organizacja będzie mogła wystawiać aukcje charytatywne na dany cel.
Konto firmowe zarejestrujesz tutaj. Aktywuj je, a następnie wystąp o nadanie statusu Organizacji Charytatywnej. Więcej informacji o tym, jak zarejestrować konto dla działalności charytatywnej znajdziesz tutaj.
Allegro jest intuicyjnym i łatwym w obsłudze narzędziem. Nie trzeba mieć wcześniejszego doświadczenia ani umiejętności technologicznych, aby wystawić na Allegro Charytatywni przedmioty. Dzięki takiej mechanice każdy może dołączyć się do efektywnej pomocy. Prowadzenie np. kiermaszu świątecznego przy użyciu aukcji na Allegro może być dłuższe niż tradycyjny stacjonarny kiermasz, może trwać nawet kilka tygodni, poszczególne osoby mogą się dowolnie do takiej zbiórki dołączać
– zachęca Alicja Ryś z Polskiej Akcji Humanitarnej.
Swoje działania aukcyjne rozpoczęliśmy bardzo szybko, w kilka dni po wybuchu wojny. Osoby i instytucje, które nas obserwują, zaczęły pytać, czy mogą organizować swoje akcje na Allegro Charytatywni. Pierwsi byli studenci i studentki ASP, którzy sprzedawali swoje dzieła. Następnie licytacja Radia ESKA: NR1 Gorącej 20. Czasami takiej potrzeby pomocy, nie zaspokaja wykonanie zwykłego przelewu. Ludzie chcą zrobić coś więcej. Narzędzie Allegro Charytatywni, które pozwala sprawnie i samodzielnie zorganizować aukcję na dany cel, daje im tę możliwość
– relacjonuje Michalina Chachuła z PCPM.
Więcej informacji nt. Allegro Charytatywni
I jeszcze dodatkowe materiały, które mogą okazać się pomocne. W jednym miejscu znajdziesz tu kilka najważniejszych informacji o tym, jak wystawić przedmiot w ramach oferty charytatywnej, czy jak zarządzać zbiórką?
- Jak zarejestrować konto dla działalności charytatywnej?
- FAQ dla organizacji społecznych
- FAQ dla kupujących w aukcjach charytatywnych
Zainspiruj się – inne, dobre przykłady aukcji charytatywnych
Na koniec mamy dla Ciebie jeszcze trzy inspirujące dobre praktyki NGO, które z powodzeniem organizują aukcje charytatywne w sieci.
Fundacja Avalon i aukcje jej podopiecznych
Fundacja Avalon to ogólnopolska organizacja pozarządowa, która niesie pomoc osobom z niepełnosprawnościami, wspiera je w leczeniu, rehabilitacji i integracji z resztą społeczeństwa. Jak wykorzystuje aukcje charytatywne w sieci? Organizacja pomaga w zakładaniu licytacji na swoim koncie Allegro Charytatywni podopiecznym, a po ich zakończeniu przekazuje zebrane środki na ich subkonta. Każdy rok przynosi coraz większe pieniądze z licytacji podopiecznych. Do tej pory Fundacja Avalon w ramach wszystkich licytacji pozyskała ponad 1,2 mln zł.
Więcej o aukcjach Avalonu i Allegro Charytatywni dowiecie się oglądając poniższy webinar z Krzysztofem Dobiesem, Dyrektorem Generalnym Fundacji Avalon oraz Martą Byrą, CSR Expert w Allegro.
Fundacja Świętego Mikołaja i Radio 357
Fundujemy stypendia dla dzieci z Polski i Ukrainy – pod takim hasłem trwa właśnie wspólna akcja charytatywna Fundacji Świętego Mikołaja i internetowego Radia 357. Słuchaczki i słuchacze zostali zaproszeni do wzięcia udziału w aukcjach na antenie radia, aukcjach Allegro Charytatywni oraz wpłacania darowizn. Całą kwotę zebraną podczas tegorocznej akcji Fundacja Świętego Mikołaja przeznaczy na pomoc edukacyjną dla dzieci i młodzieży z Polski i z Ukrainy.
To licytacje przedmiotów przekazanych przez naszych dziennikarzy, ale nie tylko – każdy może się włączyć i wystawić aukcję z przeznaczeniem na nasz cel
– piszą na stronie akcji dziennikarze Radia 357.
W tym miejscu warto wspomnieć, że to nie jedyna inicjatywa, w której dziennikarze Radia 357 zaprosili do współpracy organizację społeczną. Kiedy rok temu organizowali specjalny koncert dla wszystkich patronów i patronek stacji, zlicytowali kilkadziesiąt podwójnych zaproszeń na aukcji charytatywnej we współpracy i na rzecz Fundacji Kultury bez barier. W sumie uczestnicy przekazali wtedy na działania organizacji aż 35 574,54 zł.
Kilka słów na koniec
Organizacja aukcji charytatywnej to niełatwe zadanie, które wymaga wiele pracy i zaangażowania. Jak pokazują przykłady wielu różnorodnych organizacji społecznych w Polsce, warto jednak w nie inwestować, by rozwijać w ten sposób relację z darczyńcami i pozyskiwać od nich coraz większe wsparcie. Mamy nadzieję, że kilka rad, które zebraliśmy w tym poradniku, pomoże Ci w rozpoczęciu swojej przygody z aukcjami charytatywnymi w Internecie lub wskaże, jak uczynić je jeszcze lepszymi.
Przeczytaj także:
- Zbiórki na Facebooku – poradnik dla organizacji non-profit
- 10 sposobów na usprawnienie marketingu w NGO
- Komunikacja i technologie 28. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
- Landing page z misją społeczną
- 5 kampanii społecznych, które musisz znać
- Ułatwić pomaganie. Jak Fundacja Świętego Mikołaja odmienia portal stypendialny dzięki Funduszowi Sektora
- Wszyscy na jednej widowni – tworzymy kulturę bez barier