Wideo powszechnie uznaje się za medium o największej sile oddziaływania. Poprzez angażowanie wszystkich zmysłów, przemyślane wideo, w bardzo krótkim czasie, może powiedzieć więcej niż tysiąc słów. Wiele organizacji non-profit znakomicie potrafi wykorzystać to medium, tworząc wzruszające i sugestywne kampanie społeczne.
Niektóre zrealizowane przez profesjonalne ekipy filmowe, inne bazują jedynie na oryginalnym pomyśle. Znajdziemy na nich znanych aktorów, ale też bohaterów w postaci zwyczajnych ludzi. Uświadamiają ważny problem społeczny, zachęcają do akcji, jeszcze inne walczą ze stereotypami. Łączy je jedno: są znakomitym sposobem na opowiedzenie o problemie poprzez ładunek emocjonalny jaki niosą. Poniżej znajdziecie 7 kreacji filmowych zrealizowanych na potrzeby organizacji pozarządowych, które pozostaną w Waszej pamięci na dłuższy czas. Oto nasza subiektywna selekcja tych, które chwyciły nas za serce lub sprawiły, że się uśmiechnęliśmy.
Charity Water
Każdego roku we wrześniu organizacja Charity Water uruchamia dużą kampanię, podczas której zbiera fundusze na budowanie infrastruktury wodnej w rejonach, gdzie dostęp do niej jest ograniczony. Organizacja ma status gwiazdy filmowej w trzecim sektorze, dzięki niezwykle profesjonalnym kampaniom promocyjnym. Wystarczy spojrzeć na tę kreację żeby zrozumieć dlaczego. Oprócz znakomicie zrealizowanego materiału wideo, mamy tutaj jasno określone czym organizacja się zajmuje i na co chce zebrać środki. Cel jest niemal namacalny dla potencjalnych darczyńców. Wszystko to zawarte w materiale filmowym, który ma zaledwie 4 minuty.
Rainforest Alliance
Niezwykle pomysłowa kampania Rainforest Alliance, walczącej o przetrwanie lasów deszczowych, która w rozrywkowy sposób opowiada o ważnym problemie. Twórcy wideo znakomicie oddali rys psychologiczny osoby, która najchętniej rzuciłaby się na żywioł, aby pomóc w czynieniu dobra. Rainforest Alliance pokazuje jednak, że codzienne małe kroki i zmiany przyzwyczajeń mogą zdziałać znacznie więcej niż walka z całym światem w pojedynkę. Lekkie i zabawne wideo, które opowiada w przystępny sposób o ważnym problemie.
The girl effect
W przypadku tej kampanii twórcy zdecydowali się na animację, które efekt końcowy jest znakomity. Skomplikowany problem, który wymaga dość precyzyjnego wyjaśnienia, zapewne byłby bardzo drogi do przełożenia na język filmowy. Animacja zdaje się być zatem naturalną drogą do opowiedzenia o problemie w sposób angażujący. Girleffect to organizacja walcząca o lepszą przyszłość dla kobiet z regionów słabo rozwiniętych, gdzie przemoc i wykorzystywanie jest wielkim problemem.
Mamahope
Wokół nas funkcjonuje wiele szkodliwych stereotypów, z których często nie zdajemy sobie sprawy dopóki nam ktoś o nich nie powie. W filmie organizacji Mamahope, pomagającej rozwijać czarny ląd, skupiono się na tym jak w fałszywy sposób przedstawiani są mieszkańcy Afryki w hollywoodzkich ekranizacjach. W tym celu wybrano 4 bohaterów, którzy własnym życiem dowodzą, że stereotypy są często dalekie od rzeczywistości. Film nie wygląda na kosztowny i bazuje głównie na bardzo dobrym pomyśle.
Drug Policy Alliance
Kampania stara się udowodnić, że polityka narkotykowa rozpoczęta w latach 70 XX w. określana mianem “war on drugs” jest wielką porażką. Ciężko jednoznacznie odnieść się rzeczowo do tezy postawionej w filmie, wiemy jednak, że jest on wizualnym majstersztykiem. Jeżeli dodamy do tego narrację w wykonaniu Jaya Z, otrzymujemy wideo, które jest niezwykle nośne. Inicjatywa Drugpolicy Allince walczy o naukowe podejście do zagadnienia narkotyków i proponuje zerwanie ze szkodliwą polityką, która ewidentnie nie przyniosła skutków.
Save the Children
Przeciwnikom migracji bardzo łatwo przychodzi dehumanizowanie osób związanych z kryzysem uchodźczym. Być może wynika to z mechanizmu psychologicznego, że im mniej z kimś się utożsamiamy, tym łatwiej odrzucić nam jego argumenty. Twórcy filmu zdecydowali się na odwrócenie ról, poprzez sprytną zamianę bohatera przedstawionego. Jaki wydźwięk ma materiał, w którym to młoda europejska dziewczynka musi uciekać z kraju ogarniętego wojną? Zobaczcie sami.
Greenpeace International
Na naszej liście były zarówno klasyczne materiały wideo, jak i animacje. Tym razem czas na coś po środku, czyli animację poklatkową. Wideo z wykorzystaniem klocków Lego nagrano wzorując się na internetowym viralu piosence z filmu The Lego Movie. Kampania jest dziełem Greenpeacu, który chciał zwrócić uwagę na problem skażenia środowiska związanego z wydobyciem ropy w rejonach arktycznych. Greenpeace zwraca również uwagę, na współpracę lego z Shellem, któremu zarzuca nieetyczne postępowanie w biznesie.