Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Startuje nowa kampania społeczna Stowarzyszenia Demagog – “Nie bądź botem. Włącz myślenie!”

image_processing20211020-865739-h4edpi

18 października 2021 r. wystartowała kampania społeczna “Nie bądź botem. Włącz myślenie!” przygotowana przez Stowarzyszenie Demagog. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię “fake newsów”, z którymi spotykamy się na co dzień i zwrócenie uwagi na to, jak użytkownicy Internetu mogą sami radzić sobie z tym problemem. 

„Jak wynika z raportu “Krytyczny umysł”, co piąta młoda osoba nie zastanawia się nad rzetelnością znalezionych informacji. Boty tworzą w sieci prawie ⅔ ruchu. Codziennością stają się również polityczne wojny na boty, znane pod nazwą astroturfingu. Boty polaryzują debatę o szczepionkach na Twitterze, bardzo często odpowiedzialne są za dezinformację. Niestety to ludzie coraz częściej zachowują się jak boty, bezrefleksyjnie podając dalej niezweryfikowane treści i potęgując nieprawdziwy przekaz.”

Ze względu na ważną tematykę kampanii, w działania promocyjne zaangażowali się  popularni twórcy internetowi, którzy zwracają uwagę nt. “fake newsów”: Aleksandra i Piotr Stanisławscy z portalu Crazy Nauka, YouTuberka Kasia Gandor, Marcin Napiórkowski – doktor habilitowany nauk humanistycznych/badacz mitów, YouTuber Martin Stankiewicz i Joanna Gutral z portalu zdrowaglowa.pl.

O kwestiach coraz trudniejszego odróżnienia prawdziwych informacji od “fake newsów” w gąszczu internetowych treści z Ambasadorami kampanii rozmawiała Prezeska Stowarzyszenia Demagog – Małgorzata Kilian.  

– W kampanii “Nie bądź botem! Włącz myślenie.” chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i wskazówkami, tak, aby każdy mógł samodzielnie weryfikować docierające do nas informacje, włączyć krytyczne myślenie i nie działać bezrefleksyjnie – jak bot. Musimy podejmować świadome decyzje oparte na faktach, nie emocjach – dodaje Małgorzata Kilian, Prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Kampania potrwa do końca 2021 roku, a patronat medialny nad kampanią objęły portale: Niebezpiecznik.pl, ASZdziennik, CyberDefence24 oraz NGO.pl.

Stowarzyszenie Demagog, które przygotowało kampanię to pierwsza krajowa organizacja zajmująca się fact-checkingiem. Celem podejmowanych przez nią działań jest poprawienie jakości debaty publicznej dzięki sprawdzaniu wiarygodności przekazywanych informacji oraz walka z dezinformacją.

Stowarzyszenie Demagog jest Laureatem Nagrody Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0, którą w 2021 roku otrzymało za wszechstronne wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w działalności fact-checkingowej oraz za szeroką działalność edukacyjną.


Więcej informacji o Stowarzyszeniu Demagog można znaleźć na: www.demagog.org.pl

Więcej informacji:
Marcel Kiełtyka
marcel.kieltyka@demagog.org.pl
tel.: +48 507 099 993

Stowarzyszenie Demagog jest pierwszą w Polsce organizacją fact-checkingową. Jej głównym celem jest poprawa jakości debaty publicznej poprzez dostarczanie obywatelom bezstronnej i wiarygodnej informacji. Od kwietnia 2014 zespół weryfikuje wypowiedzi oraz obietnice wyborcze polityków na portalu demagog.org.pl. Zajmujemy się również rozpowszechnianiem idei fact-checkingu w Polsce. W ramach walki z fake news prowadzi także warsztaty oraz realizujemy projekty edukacyjne skierowane dla młodzieży, np. Akademia Fact-Checkingu. Od maja 2019 roku należy do Międzynarodowej Sieci Fact-Checkingowej (IFCN).

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Newsletter
Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.