PL  |  EN

Relacjonowanie wydarzeń w social mediach – jak robić to dobrze

Nowoczesne narzędzia dają ogromne możliwości opowiadania historii  i transmitowania na żywo z dowolnego miejsca na ziemi. Facebook, Youtube, Twitter wszystkie mają wbudowaną możliwość przesyłania wideo na żywo. Co więcej, jeżeli chodzi o algorytmy pozycjonujące, materiały te cieszą się specjalnym miejscem na stronie głównej każdego z tych portali. Przekonujemy, że warto zainteresować „livestreamingiem”, który angażuje społeczności online.

W ciągu ostatniego roku lub dwóch można zauważyć, że większość głównych serwisów społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, promuje nowe funkcje i produkty związane z transmisją na żywo. Jest to dobry moment, aby organizacje i firmy zaczęły eksperymentować z nimi, co przełoży się na większe zaangażowanie użytkowników. Co więcej są to narzędzia, które cały czas są ulepszane i wiele wskazuje na to, że wejdą na zawsze do kanonu komunikacji w social mediach.

W trakcie Festiwalu Sektor 3.0 Monika Czaplicka podpowiadała, jak najlepiej przygotować się do przeprowadzania relacji live.
 

Sprzęt – czego będziesz potrzebował?
Bez wątpienia nie obejdzie się bez odpowiedniego sprzętu. Oczywiście pierwsza do głowy przychodzi lustrzanka albo amatorska kamera, którą nagramy nasze wideo, jednak wbrew pozorom to właśnie komórka jest najlepszy narzędziem do streamowania. Po pierwsze streaming poprzez aplikacje mobilne jest znacznie ułatwiony, po drugie nagrywanie komórką jest prostsze niż profesjonalnym czy półprofesjonalnym aparatem.

Podczas nagrywania trzeba pamiętać o odpowiednim ustabilizowaniu obrazu. Możemy do tego celu użyć komórkowego statywu, gimbala, czy po prostu postawić telefon np. na ksiażkach, które zagwarantują, że obraz nie będzie drgał.

Sprzęt, którym należy się przejąć to mikrofon. Wbrew pozorom w odbiorze wideo znacznie bardziej przeszkadza źle zarejestrowany dźwięk, niż wideo słabej jakości. Na szczęście wraz z rozwojem technologii mikrofony komórkowe stały się dostępne od kilkudziesięciu złotych, choć za rozwiązanie profesjonalne trzeba zapłacić trochę powyżej 100 zł.

Ostatni element istotny przy nagraniach wideo to odpowiednie oświetlenie. Nikt nie lubi oglądać prześwietlonego lub zaciemnionego obrazu. W typ wypadku nie trzeba nawet kupować profesjonalnego zestawu lamp, po prostu trzeba pamiętać o odpowiednim oświetleniu nagrywanego kadru. Z pomocą przyjść może nawet zwykła lampa domowa.

Jak pracować z kamerą
Dzisiaj społeczności on-line gromadzą się w okół ciekawych osobowości. To właśnie umiejętność odpowiedniego opowiadania historii sprawia, że niektóre osoby osiągają sukces przed kamerą. Odpowiednie mówienie i praca z kamerą jest tutaj kluczowa. Na ćwiczenie dykcji można znaleźć mnóstwo poradników, choć dwie uniwersalne rady brzmią: dobrze czytać na głos lub trenować wsadzając sobie korek między zęby i próbować z nim coś mówić. Obydwie metody sprawdzają się na co dzień.

Drugim ważnym elementem jest praca z kamerą. Obiektyw najłatwiej obłaskawić po prostu ćwicząc mówienie do niego. Systematyczne nagrania, a później analiza, pomogą nam pozbyć się złych nawyków, jak zbyt ekspresywna (lub zbyt mała) gestykulacja czy niepotrzebne wtrącenia i denerwujące maniery słowne. Wystarczy kilka sesji mówienia do aparatu telefonu, aby wyeliminować najbardziej drażniące błędy.

Podczas opowiadania historii na żywo, trzeba również zadbać o odpowiednie ubranie tematu w słowa, tak aby ten sprawiał wrażenie ciekawego. Najłatwiej osiągnąć ten efekt opowiadając o temacie, który nas interesuje bądź jesteśmy w nim ekspertami.

Narzędzie do streamowania on-line masz zapewne w kieszeni. Zacznij nagrywać na próbę już dziś, a być może niedługo wejdzie ci to w krew i staniesz się ekspertem, który porwie tłumy online.

Powiązane artykuły
Udostępnij post

Zapisz się do newslettera

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl