PL  |  EN

Edukacja ustawiczna – narzędziownik

Ciekawe, co przychodzi Ci na myśl, gdy pada pytanie o Twoją edukację? Czy przed oczami stają obrazy szkół, uczelni, szkoleń – klasówki, testy, egzaminy, oceny, dyplomy i certyfikaty? Przywykliśmy patrzeć na własną naukę przez pryzmat struktur i systemów, w które od dzieciństwa wtłoczony był każdy z nas.

Wspomnienie dnia, kiedy zakończyliśmy edukację dla wielu z nas należy do tych przyjemniejszych. Tylko, że to nie koniec nauki. Uczymy się przez całe życie – każdy dzień dostarcza nam cennych lekcji, czy tego chcemy, czy nie – to również forma edukacji, tylko, że nieformalnej, incydentalnej. Choć już nie chodzimy do szkół, potrzeba własnego rozwoju, rozwijania zdolności, poszerzania zainteresowań i podnoszenia kwalifikacji popycha nas do dalszego kształcenia się. Nigdy wcześniej nie było ku temu bardziej sprzyjających okoliczności niż w czasach globalizacji i ery superszybkiego internetu.

Nowoczesne technologie, a uczenie się przez całe życie
Uczenie się przez całe życie – tak zwana edukacja ustawiczna, czyli LLL – Lifelong Learning LLL, to “wszelkie działania mające na celu przystosowanie jednostki do zmieniających się warunków jej funkcjonowania w społeczeństwie.” (źródło: Wolters Kluwer 09-04-2012)

Dzięki zasięgowi internetu mamy znacznie łatwiejszy dostęp do szkoleń, kursów zawodowych i hobbystycznych, e-learningowych studiów podyplomowych, konferencji i seminariów, nagrań edukacyjnych audio i wideo, książek w wersji audio i e-booków, czasopism online, a co najważniejsze, do społeczności gotowych udzielać wsparcia, dzielić wiedzą i doświadczeniem.

Osobiste środowisko uczenia się.

PLE – personal learning environment
“Dzięki internetowi mamy nieograniczony dostęp do zasobów edukacyjnych” – łatwo powiedzieć, ale jak sobie poradzić z takim dobrodziejstwem zasobów, przez które ciężko zdecydować się na cokolwiek? Żeby samodzielnie zrobić z niego użytek potrzebujemy dobrze się zorganizować: skonstruować osobiste środowisko dostosowane do naszego ulubionego stylu uczenia się. Podstawowe elementy modelu PLE to: kolekcjonowanie/gromadzenie zasobów, ich krytyczna ewaluacja i selekcja, zaangażowanie i współpraca w uczeniu się z innymi ludźmi/instytucjami, tworzenie/kreatywność, publikowanie i dzielenie się własnymi materiałami. Z pomocą w realizacji tych zadań przychodzi szereg cyfrowych narzędzi, które mam nadzieję każdemu pozwolą stopniowo skomponować własną optymalną układankę.

Narzędzia PLE

Kolekcjonowanie
Tradycyjnie ciekawe miejsca, na które natknęliśmy się w internecie “dodajemy do ulubionych”, z czasem jednak przydaje się system, pozwalający je segregować, grupować, utrzymywać porządek ułatwiający wyszukiwanie. Z pomocą przychodzą serwisy umożliwiające gromadzenie zakładek – na przykład, gdy nie mamy czasu przeczytać artykułu, albo obejrzeć filmiku, użyjemy wygodnego przycisku – rozszerzenia dodanego do paska przeglądarki. Jedno klik i otwiera się nowe okienko, dodajemy słowa klucze/kategorie/tagi i gotowe. Możemy też udostępniać zapisane materiały znajomym. Spośród darmowych narzędzi tego rodzaju, które oprócz wersji przeglądarkowych mają aplikacje mobilne, moje ulubione narzędzia to Pocket i Google Keep – ponieważ wygodnie synchronizują się z innymi narzędziami Google i mają opcję notatek głosowych i ustawiania przypomnień.
Pocket https://getpocket.com/
Google Keep https://www.google.com/keep/

Współpraca
W środowisku edukacyjnym nikt nie jest samotną wyspą, najważniejszą wartością dodaną w tworzeniu swojego „edu-ekosystemu” są interakcje z innymi uczącymi się lub edukatorami. Obecność w internecie umożliwia docieranie do ekspertów oraz czerpanie z “mądrości grupowej” społeczności uczącej się. Bardzo łatwo komunikować się, brać udział w dyskusjach, wymieniać się doświadczeniami, uzyskiwać pomoc i odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Uczenie się to proces społeczny, przebiega w obie strony – czasem jesteśmy uczniem, innym razem możemy się dla kogoś stać nauczycielem. W ramach PLE – budujemy sobie osobistą sieć edukacyjną – PLN – personal learning network.

W zależności od tego, jakie serwisy społecznościowe należą do naszych ulubionych, tam znajdziemy odpowiadające naszym potrzebom strony fanowskie (fanpage), grupy zainteresowań, grupy dyskusyjne. Pierwsze na myśl przychodzą oczywiście Facebook, Messenger i Twitter, szerokie zastosowanie nie tylko do celów biznesowych znajduje również LinkedIn. Ostatni krzyk mody w edukacyjnym świecie łączący funkcje komunikatora, chat-roomu, posiadający cechy LMS i platformy e-learningowej to Slack.
Slack https://slack.com/

Kreatywność
“Wszelkie formy kreatywności dla procesu uczenia się mają znacznie większe znaczenie niż odtwórcze, pasywne odtwarzanie i transfer informacji” twierdzi współautor teorii konektywizmu Stephen Downes. Budując własne środowisko uczenia się zyskujemy najwięcej, gdy w oparciu o zdobytą wiedzę i krytyczną refleksję, tworzymy nowe istotne dla nas materiały mające praktyczne zastosowanie.

Jako użytkownicy internetu jesteśmy aktywnymi twórcami treści, nie tylko jej konsumentami – nagrywamy wideo, audio, robimy zdjęcia, miksujemy te formy dodając tekst i grafiki – tylko jak je wykorzystać w kontekście edukacyjnym?

Obrazy
Każdy robi zdjęcia smartfonem, a ten na ogółoferuje podstawowe narzędzia edycji obrazów ale jeśli mają z nich powstać spektakularne prezentacje, infografiki, kolaże, e-booki, czy posty na bloga i portale społecznościowe, to nie ma lepszego narzędzia niż Canva. Działa w przeglądarce oraz jako aplikacja mobilna.

Jeśli nie mamy własnych zdjęć spełniających nasze oczekiwania, to na pewno uda się takie znaleźć w serwisach z obrazami na otwartej licencji, na przykład Pixabay, Pexels, Unsplash. Nic tylko pobierać i korzystać, choć z wdzięczności warto czasem autorom “postawić kawę” korzystając w funkcji mikropłatności.

Co zrobić ze zdjęciami, gdy już je kreatywnie przerobiliśmy w “moodboardy”, czy memy? Można je zamienić w interaktywne plakaty dodając linki odsyłające do filmików na YouTube, artykułów na Wikipedii, prezentacji, czy audycji i podcastów. Służą do tego takie narzędzia jak Thinglink, czy Genially.
Thinglink https://www.thinglink.com/
Genially https://www.genial.ly/

Wideo
A jeśli chcemy stworzyć interaktywne wideo? Tu również się przyda Thinglink a do podstawowej edycji filmików wystarczy zwykły edytor YouTube.

Ruchome obrazki przemawiają do nas bardziej? Animowane filmiki bez trudu pozwala tworzyć aplikacja Moovly, a animowane prezentacje przeglądarkowy program Prezi. Lensoo Create zamieni tablet w interaktywną tablicę – pozwoli nagrywać audio-narrację, dodawać obrazki i po nich rysować.
Moovly https://www.moovly.com
Prezi https://prezi.com/
Lensoo Create http://create.lensoo.com/

Audio
Do nagrywania dźwięku nie jest już potrzebne specjalne urządzenie – wystarczy aplikacja mobilna, która pełni funkcję dyktafonu, jeśli chcemy publikować swoje własne audycje, tu pomoże Audioboom, a żeby nagrywać notatki głosowe i udostępniać je na mapie “przypinając” do miejsca, którego dotyczą, użyj JoJo – Go Record Yourself!, czy Audioboom

JoJo – Go Record Yourself!

Dzielenie się
Możliwość przechowywania swoich zasobów online oznacza, że z każdego miejsca, o każdej porze mamy dostęp do swoistego e-portfolio. Jesteśmy nie tylko konsumentami, ale także producentami treści – mówi się, że pełnimy rolę “prosumentów”. Do nas należy wybór platformy – czy to będzie strona internetowa, blog, wiki, dyski w chmurze, czy dedykowane serwisy i platformy edukacyjne – zanim podejmiemy decyzję, warto rozeznać się wśród autorów, których obserwujemy w ramach naszej sieci edukacyjnej, poszukać inspiracji, skopiować pomysły. Dużą popularnością cieszą się nie wymagające znajomości programowania narzędzia do tworzenia stron internetowych: Wix i Weebly, serwisy blogowe: BloggerWordPress lub platformy edukacyjne np. Edmodo czy popularny zagranicą Medium.

Powiązane artykuły
Udostępnij post

Zapisz się do newslettera

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl