PL  |  EN

Aparat czy kamera – jak nagrywać dobre filmy

Lustrzanka coraz częściej stanowi podstawowy element wyposażenia zaawansowanych filmowców. Profesjonalne aparaty dobrze radzą sobie z nagrywaniem materiałów wideo, oferując przy tym dużą wszechstronność i długą listę zalet. Jednakże pozycja kamer nie jest stracona. Wciąż dysponują one wieloma autami usprawniającymi pracę podczas nagrań. Podpowiadamy jak dobrać sprzęt do własnych potrzeb.

Warto zaznaczyć, że proste aparaty kompaktowe nie są w stanie w jakikolwiek sposób konkurować z kamerami. Nagrania realizowane z ich użyciem, nie będę znacząco odbiegać od tych oferowanych przez smartfony. Dlatego też mówiąc o aparatach konkurujących z kamerami, będziemy mieć na myśli bezlusterkowce oraz lustrzanki. Mowa o urządzeniach, których ceny zaczynają się na poziomie 1 500 złotych. Jest to kwota jaką zazwyczaj trzeba zapłacić za satysfakcjonujące nagrania, a przecież właśnie w tym celu dokonujemy zakupu. Należy również pamiętać, że stopień opłacalności poszczególnych rozwiązań, będzie się różnił w zależności od tego czy posiadamy już jedno z rozpatrywanych urządzeń, czy może dokonujemy dopiero pierwszego wyboru.

Konstrukcja
Jednym z podstawowych zagadnień, które należy poruszyć podczas wyboru narzędzi do realizacji nagrań jest konstrukcja sprzętu. Większość kamer została zaprojektowana z myślą o obsłudze jedną ręką. Dzięki temu posiadają odpowiednio dostosowane uchwyty oraz praktycznie rozlokowane przyciski i przełączniki. Oznacza to, że podczas swobodnego nagrywania, druga ręka może stanowić podporę stabilizującą obraz. Wśród kamer standardem jest również ruchomy ekran, który pozwala na wygodny podgląd nagrań niezależnie od wysokości, na której trzymamy urządzenie.

Konstrukcja aparatu sugeruje zazwyczaj uchwyt dwuręczny. Przyciski i przełączniki są ustawione w mniej intuicyjny sposób – tyczy się to przede wszystkim tych służących do nagrywania, gdyż w wypadku aparatu pełnią one rolę drugoplanową. Aparat bardziej ogranicza swobodę użytkownika, a ruchome wyświetlacze odnajdziemy tylko w niektórych modelach.

Stabilizacja
Niezwykle istotna w tym wypadku okazuje się właśnie kwestia stabilizacji. Na rynku odnajdziemy wiec szeroką gamę stabilizatorów przeznaczonych do nagrywania za pomocą aparatu. Niestety jest to zazwyczaj sprzęt specjalistyczny, za który zapłacimy co najmniej kilkaset złotych. Zakładając nawet, że aparat zaoferuje lepszą jakość zdjęć w niższej cenie, koszty dodatkowego osprzętu mogą zmniejszyć tą dysproporcje. Wiele kamer oferuje chociażby uchwyty górne do atrakcyjnych nagrań z poziomu gruntu. Zintegrowane rozwiązanie powinno sprawdzić się lepiej niż dołączany stabilizator. Ponadto w dobrej klasy kamerach cyfrowych odnajdziemy zaawansowane, optyczne stabilizatory obrazu. Aparaty zazwyczaj nie mogą pochwalić się takimi udogodnieniami.

Stabilizacja aparatu Genesis Gear YAPCO

Głębia ostrości i AF
Kolejnym zagadnieniem wartym uwagi jest głębia ostrości. Jest to aspekt, który dość mocno różni kamery od aparatów. Kamery są zazwyczaj wyposażone w niewielkie przetworniki – np. w rozmiarze 1/3 cala. Wraz z prostym obiektywem pozwalają one na uzyskanie dużego zakresu ogniskowych, a jednocześnie stosunkowo dużej głębi ostrości. Wysoka głębia ostrości oznacza, że mamy do czynienia z obrazem, który jest jednocześnie ostry na wielu planach. Jest to dobre rozwiązanie podczas nagrań dynamicznych oraz plenerowych.

Nieco inaczej sprawa przedstawia się podczas realizacji materiałów, w których centralnym punktem ma być osoba bądź obiekt. Niska głębia ostrości pozwoli wyostrzyć pojedynczy punkt, pozostałe pozostawiając rozmyte – w efekcie zróżnicowane plany dają poczucie większej przestrzeni, a ujęcia są ciekawsze. Niska głębia ostrości to specjalizacja dobrej klasy aparatów, chociaż jest możliwa do uzyskania również w najbardziej zaawansowanych kamerach. Niestety podczas nagrań należy rozważyć jeszcze jedno zagadnienie – czyli skuteczność pracy autofocusa. Jeśli cały kard jest ostry, przemieszczanie się postaci czy obiektów nie stanowi najmniejszego problemu. Jednakże w przypadku w którym skupimy ostrość na punkcie, który zmienia swoje położenie, może okazać się, że ostrzymy w pustą przestrzeń, podczas gdy filmowany obiekt wyszedł z pola ostrości. Tutaj pojawia się kwestia autofocusa śledzącego obiekt, którą coraz częściej odnajdziemy w aparatach. Co ciekawe łatwiej odnaleźć ją w tańszych bezlusterkowcach niż najlepszych lustrzankach. Niestety jest to funkcja wciąż dopracowywana i bardzo często okazuje się rozczarowująca w działaniu.

Przykład małej głębi ostrości

Rozdzielczość
Wiele osób nadal wskazuje fizycznie większy rozmiar przetwornika jako ważny atut lustrzanek. Jak łatwo zauważyć, nie w każdym wypadku jest to stwierdzenie uniwersalne. Kolejną niesłusznie przytaczaną zaletą lustrzanek są matryce o wyższej rozdzielczości. Wszak wiele tanich modeli kamer ma na tym polu więcej do zaoferowania. Jest to o tyle ciekawe, że często rozdzielczość matrycy w kamerach jest odwrotnie proporcjonalna do ich ceny. Najtańsze urządzenia dysponują matrycami z rozdzielczością często przekraczającą 20Mpix, czyli wyższą niż w aparatach. Nie ma to jednak większego znaczenia podczas nagrywania filmów. Realnie do nagrywania filmu w rozdzielczości Full HD wystarcza matryca o rozdzielczości w okolicach 2 Mpix. Dlatego też efektywna rozdzielczość pracy matrycy podczas nagrywania jest na poziomie kilku Mpix. Nawet w kamerach wyższa rozdzielczość jest wykorzystywana wyłącznie do pracy w trybie robienia zdjęć. Jednakże przez wzgląd na słabszą optykę, nie zaoferują one zdjęć nawet na poziomie zaawansowanego kompaktu.


Dźwięk

Warto również zwrócić uwagę na kwestie związane z udźwiękowieniem nagrań. Bezlusterkowce prawie nigdy nie oferują możliwości instalacji urządzeń zewnętrznych. Wprawdzie istnieją modele, które pozwalają na przypięcie opcjonalnego mikrofonu w miejsce lampy błyskowej, jednak wyjście na słuchawki stanowi prawdziwą rzadkość. Jednocześnie jakość wbudowanych mikrofonów jest zazwyczaj słaba. Nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku lustrzanek, w śród których znajdziemy sporo modeli oferujących gniazda zarówno do słuchawek jak i mikrofonów. Wśród kamer jest to jednak standard, dostępny nawet w stosunkowo tanich modelach. Jednocześnie kamery już w standardzie oferują niezłej klasy mikrofony, często obsługujące dźwięk 5.1 w standardzie Dolby Digital. Niejednokrotnie użytkownicy mogą skorzystać również z kontroli natężenia nagrywanego dźwięku w ramach funkcji audio zoom. Zaawansowane kamery oferują również zautomatyzowaną kontrolę natężenia dźwięku.

Podsumowanie
Aparaty najlepiej sprawdzają się podczas nagrań statycznych. Jednocześnie wybierając urządzenie warto zadbać aby dysponowało ono funkcjami skierowanymi do realizacji materiałów wideo. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na pracę autofocusa w trybie wideo oraz możliwość instalacji zewnętrznego mikrofonu. Niewątpliwą zaletą aparatów jest powszechny dostęp do wymiennych obiektywów. Podczas pracy w trybie portretu lub ujęć produktowych, możliwe jest uzyskanie atrakcyjnych ujęć o niskiej głębi ostrości. Jednocześnie aparat za około 1 500 złotych nagra dobre filmy i wykona bardzo dobre zdjęcia. Taka zależność nie występuje w przypadku kamer – nawet dość drogie modele nie nadają się do fotografii. Jeśli dysponujemy już lustrzanką lub bezlusterkowcem dokupowanie kamery za około 2 000 (w tej cenie zaczynają się interesujące modele) będzie nieopłacalne. Lepiej sprawdzi się solidny zestaw audio + stabilizatory.

Kamery natomiast to urządzenia, które wciąż nie mają sobie równych podczas nagrań dynamicznych i plenerowych. Wysoka głębia ostrości być może nie jest powszechnie uznawanym atutem, ale potrafi sporo ułatwić, szczególnie mniej zaawansowanym użytkownikom. Jednocześnie przeciętna kamera już od chwili zakupu jest gotowa do nagrywania dobrych materiałów audio/video. Ogromną zaletą jest również zaawansowana stabilizacja obrazu, która potrafi zapewnić efekty podobne co stabilizator, bez konieczności wydawania dodatkowych środków. Należy również wspomnieć o konstrukcji, która ułatwia pracę urządzeniem i pozwala na realizację satysfakcjonujących ujęć.

Udostępnij post

Zapisz się do newslettera

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl